Možná vás často trápí bolest kloubů, migréna, únava a mnohé další zdravotní problémy. Málokoho by však napadlo, že za nimi může být nesprávný jídelníček. Odborníci na zdravou výživu doporučují občas ve stravě zařadit tzv. jednobarevné dny, tedy vybírat potraviny podle barev. Barva jídla je spolehlivý indikátor vitaminů, minerálů a dalších výživných látek.
Například v žlutých potravinách jsou vedle vitaminu C i flavonoidy, které posilují imunitní systém a napomáhají k dobrému zažívání. Rozhodnete-li se pro žlutý den, nezapomeňte na talíř zařadit ovocný salát s ananasem, banány, kukuřici, žlutou papriku, k pití třeba pomerančovou šťávu. Červené potraviny obsahují kromě jiného beta karoten a lykopen, které chrání buňky před volnými radikály. Během červeného dne se snažte konzumovat rajčata, ředkvičky, papriky, jahody, maliny. Nejlepším nápojem je šípkový čaj. Hnědé jídlo budou tvořit obilná zrna, ořechy a semena, také luštěniny jsou bohatým zdrojem bílkovin, důležitých minerálů jako železo a zinek. Zelená barva patří přírodě a ovoce a zelenina této barvy obsahují mimo jiné chlorofyl, kyselinou listovou a karoteny, které příznivě působí na nervy a zbavují tělo jedovatých zplodin. Na jídelníčku by se měly objevit kiwi, pór, brokolice, zelená paprika.
Paleta zdravých potravin je tak široká, že nemůže vzniknout stereotyp. Zeleninu a ovoce bychom měli konzumovat jak v syrovém stavu, tak tepelně upravenou, neboť účinek některých antioxidantů ze skupiny karotenoidů je vyšší právě při tepelném zpracování potravin. Tento způsob stravy je vhodný i při dietním režimu. Výhodou konzumace syrové stravy je vysoké procento vody a energeticky nevyužitelná vláknina, proto mají tyto potraviny nízký obsah kalorií.
(es)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237477
DnesDnes582
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1415
Tento měsícTento měsíc13542

Partnerské weby