Jídlo můžeme označit jako lék na smutky. Příjemný zážitek nám bohužel přinášejí kalorické a vydatné potraviny. Ale když začneme životní strasti zajídat babiččinou svíčkovou s deseti knedlíky nebo poctivým segedínským gulášem, za nějaký čas bychom museli vyměnit půlku šatníku, protože by nám oblečení bylo malé. Co tedy jíst chytře pro pocit štěstí? Za ten je zodpovědný hormon serotonin. Aby ho mohlo tělo vytvářet, potřebuje například látku tryptofan. V jakých potravinách ho najdeme?
Ovoce. Z ovoce patří na první místo banán. Je jediným ovocem, které obsahuje kombinaci aminokyseliny tryptofan a vitaminu B 6. Toto spojení pomáhá tělu produkovat serotonin, proto významně přispívá k dobré náladě, patří k všemocnému plodu štěstí, tlumí deprese.
Ryby. Pokud máte před sebou den plný stresu, dopřejte si různě upraveného lososa. Je plný omega 3 mastných kyselin, které pomáhají při produkci serotoninu. Vyživují též mozek a zmírňují účinek stresových hormonů. V neposlední řadě se zaslouží o optimální krevní tlak. Chmury pomůže zahnat i tuňák. Obsahuje nejen tryptofan, ale také vitaminy skupiny B, A, jód, které ovlivňují kvalitu pokožky.
Ořechy. Máte rádi ořechy a semena? Ty představují doping pro nervovou soustavu. Jsou bohaté na omega 3 mastné kyseliny a tryptofan, které redukují stres. Arašídy prospívají štítné žláze, mandle jsou navíc skvělým pomocníkem krásy. Vitamin E v nich obsažený významně prospívá pleti. Ořechy a semínka na chod organismu působí blahodárně, ale navíc rychle zaženou hlad.
Zelenina. Kořenová zelenina obecně je skvělým zdrojem vlákniny a uhlohydrátů, které pomáhají tělu při výrobě serotoninu. Navíc sníží chuť na sladké. Velký účinek na zlepšení nálady budou mít například fazolky díky tryptofanu a fenylalaninu.
Obiloviny. Při produkci serotoninu pomáhá komplex uhlohydrátů v ovesných vločkách. Díky tryptofanu, jódu, železu a zejména kyselině listové působí jako zaručené antidepresivum. Ovesná kaše v kombinaci s ovocem je výborným startem do nového dne, navíc stabilizuje hladinu krevního cukru. Spokojenost v duši mohou navodit těstoviny v různé úpravě. Efekt dobré nálady umocní jejich kombinace s některou zeleninou, třeba s rajčaty nebo listovým špenátem.
(se)

DODATEK
Tryptofan je esenciální kyselina se schopností proniknout do všech tkání včetně mozkových buněk.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2273983
DnesDnes850
VčeraVčera790
Tento týdenTento týden5394
Tento měsícTento měsíc6232

Partnerské weby