Půst zpomaluje proces stárnutí a příznivě působí na celkové zdraví. Nicméně se nejedná o půst hladověním, nýbrž o omezení příjmu energie a o zařazení více vlákniny, vitaminů a minerálních látek do stravy. Hladovění samo o sobě totiž organismu spíše škodí.
Při půstu hladověním dochází ke zpomalení a pak zastavení činnosti žaludku, zatímco u správného půstu je zpomalení jen minimální. Jde o to, že při půstu by nemělo docházet k naprostému hladovění, ale jen k odlehčení jídelníčku, například vynecháním masa a všeho tučného, sladkého apod., aby došlo k odlehčení ledvin, jater, srdce a v podstatě celého organismu.
V prvních dnech se konzumují jen zeleninové a ovocné šťávy, pak následují cereálie, následně bílé rybí maso atd.
Půst rozhodně nemá vést k hubnutí. Pokud si někdo řekne, že 2–3 dny to vydrží a pak už bude jíst zdravě, pak to pravděpodobně dlouho nevydrží a z dlouhodobého hlediska tento přístup povede k tomu, že spíš nějaký kilogram nabere, než že zhubne. Opakované hladovky mohou vést bohužel nejen k tloustnutí, ale i osteoporóze, člověku hrozí například i cukrovka, protože následný jo-jo efekt je velmi nebezpečný.
Hladovění nevede ke spalování tuků
Paradoxně při hladovění také dochází k tomu, že tělo se nezbavuje přebytečného tuku, ale naopak použije jako zdroj energie svaly a svalový glykogen (svalový cukr), který na sebe váže vodu. Takže každé hladovění, ale i omezení příjmu potravy s sebou nese výrazné odvodnění.
Pro příklad: 1 kilogram tuku obsahuje tolik energie, kolik spotřebujeme za 4,5 dne. Je tedy nesmysl chtít zhubnout 2 kila tuku za týden. Naopak dojde k nastartování spořícího metabolismu a kromě odvodnění a odbourání svalů dojde ke zpomalení metabolismu, což vede k výraznému jojo efektu.
Cukr je důležitý zdroj energie
Pokud chce člověk očistit organismus od toxinů, je nutné udělat pořádek nejen v jídelníčku, ale i v pohybové aktivitě a nastavit její pravidelnost. Tak abychom udržovali vysoký obrat energie, tedy vysokou hladinu metabolismu, která se působením nižšího příjmu energie má tendenci snižovat. Před každým sportem nebo i náročnější vycházkou je vhodné dodat svalům cukry jako rychlý zdroj energie pro začátek a nastartování se při pohybové aktivitě. Stačí lžička medu, sladký čaj nebo jiný slazený nápoj, kousek müsli tyčinky bez polevy apod. Vyvarovat se ale musíte kombinace sladkého a tuku – máslový dortík, tyčinka s polevou atd.
Nebezpečný nedostatek tuků
Ani strava zcela bez tuků nevede ke zhubnutí. Hladovějící tělo se ihned začne zbavovat svalů a snižuje tak množství energie, které bychom měli každý den mít.
Tepelně zpracovaná zelenina a tekutiny
Zeleninové polévky či jinak tepelně zpracovaná zelenina pomáhají zahřát organismus, navíc je takto upravená zelenina stravitelnější a získáme z ní více zdraví prospěšných látek – například lykopen z domácího kečupu, beta karoten z dušené mrkve apod. Velmi zdravá a tedy vhodná pro období půstu je i kvašená zelenina.
Půst není vhodný pro každého
Půstu by se rozhodně měli vyhnout lidé s cukrovkou, kolísavým krevním tlakem, onemocněním trávicího traktu, jelikož u nich by mohlo dojít ke zhoršení jejich zdravotního stavu. Nedostatek bílkovin z masa při půstu je také nevhodný pro děti, dospívající, těhotné a kojící ženy.
(mz)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2258870
DnesDnes459
VčeraVčera751
Tento týdenTento týden459
Tento měsícTento měsíc14278

Partnerské weby