Po předcích můžeme kromě povahy, vnější podoby, barvy očí zdědit také choroby. Genetické dispozice jsou mnohdy zodpovědné za kvalitu našeho života. Proto je nutné pro trvalé zdraví myslet na včasnou prevenci:
Máte často depresi?
Smutná nálada, zpomalené myšlení, pesimismus, pocit méněcennosti, snížený zájem o okolí. Takové jsou nejčastější projevy deprese, která je v současné době nejrozšířenější duševní poruchou. Vědci stále nedokáží přesně určit, nakolik je psychická porucha ovlivněná prostředím a do jaké míry za ni může genetika. Smutek patří k životu, ale co dělat, jak mu vzdorovat, aby netrval příliš dlouho? Snažte se věnovat tomu, co vás baví a přináší radost. Zavolejte přátelům a svěřte se jim se svými smutky. S chmury pomůže intenzivní pohyb a také jídelníček s dostatkem vitaminů. Uvolnění přinese i šálek bylinkového čaje nebo horké čokolády, příjemná relaxační koupel nebo procházka se zvířecím miláčkem.
V jaké kondici jsou vaše kosti?
S přibývajícím věkem dochází k ubývání kostní hmoty. Tento jev zesiluje úbytek ženských hormonů - estrogenu v době klimakteria. Příčiny vzniku osteoporózy jsou jednak genetické, na druhé straně podmínky pro její vznik vytváří nesprávný životní styl, absence pohybu, v neposlední řadě nedostatečný příjem vápníku, vitaminu D, hořčíku a stopových prvků. Příchod osteoporózy může také ovlivňovat nadměrná konzumace alkoholu, kofeinu či kouření. Prevence je zvlášť důležitá u žen s výskytem tohoto onemocnění u rodinných příslušníků. Spočívá především v podobě vyvážené stravy bohaté na kalcium. V jídelníčku by se měly pravidelně objevovat mléčné výrobky, ořechy, zelí, nejbohatším zdrojem vitaminu D jsou například mořské ryby, houby, žloutek, brokolice, červená řepa. Zanedbávat bychom neměli tělesnou aktivitu, ideální je kombinovat kondiční cvičení se silovým.
Rakovina prsu v rodině?
Byla-li touto chorobou postižena matka, babička, sestra, je bezpodmínečné dbát na pravidelné vyšetření u gynekologa, nezapomínat na samovyšetřování prsů. Mezi největší rizikové faktory patří nadváha, proto je třeba mít svou hmotnost neustále pod kontrolou. Bez zajímavosti nejsou výsledky nedávných průzkumů, podle nichž nízkotučná strava může riziko nádorového onemocnění zdvojnásobit. Tělo potřebuje v potravě určité množství tuků, aby mohlo některé živiny správně zpracovat. K nezanedbatelným preventivním opatřením vedle zdravého stravování patří dostatečná ochrana před slunečním zářením, nekouření, blahodárné účinky má také pravidelný pohyb.
Sklon ke křečovým žilám
Jestliže na ně trpěla vaše babička či maminka, nejspíš k nim také budete mít sklony. Vedle dědičné predispozice se k rizikovým faktorům řadí užívání antikoncepce nebo hormonálních léků, nadváha, nízký obsah vlákniny ve stravě, kouření. Možnost jejich vzniku roste úměrně s věkem. Po dosažení 65 roku věku až troj až čtyřnásobně oproti čtyřicátníkům. Jak křečovým žilám předcházet? Nenoste vysoké podpatky nebo podkolenky, které se pod kolenem zařezávají a brání tak odtoku krve. Omezte dlouhé stání, nedávejte si při sezení nohu přes nohu. Důležité je ve stravě přijímat dostatek vlákniny ve formě celozrnných produktů. Lidoví léčitelé doporučují oves, pohanku, kroupy, krupici, které obsahují rutin, flavonoid rostlinného původu, jenž výrazně napomáhá zlepšovat pružnost cévních stěn, ředí krev a tím výrazně zlepšuje její cirkulaci.
(mav)
DODATEK
Dědičný může být i sklon k migrénám. U žen ji mohou způsobit hormonální změny v důsledku menopauzy nebo menstruace.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2258400
DnesDnes740
VčeraVčera945
Tento týdenTento týden6450
Tento měsícTento měsíc13808

Partnerské weby