Banán – stres a úzkost
Až budete mít příště pocit, že pod návalem stresu zkolabujete, vrhněte se na banán. Středně velký banán obsahuje v průměru 105 kalorií a 14 gramů cukru. Kromě toho, že vás zasytí, pomůže zároveň i zvýšit hladinu cukru v krvi, navíc obsahuje kolem třiceti procent doporučené denní dávky vitamiínu B6. Ten pomáhá zvyšovat hladinu serotoninu (hormonu štěstí) v mozku.
Rozinky – vysoký krevní tlak
Při výskytu vysokého krevního tlaku (hypertenze) se doporučuje konzumovat alespoň hrst rozinek denně. Uvedené množství (cca 60 rozinek) obsahuje přibližně jeden gram vlákniny a 212 mg draslíku. Z různých nezávislých studií vyplývá, že polyfenoly obsažené v potravinách, jako jsou právě rozinky, hroznové víno či různé šťávy, jsou účinné jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, s čímž souvisí i vysoký krevní tlak.
Jogurt – zácpa nebo plynatost
Jogurty obsahují živé kultury, které jsou prospěšné, hlavně co se správného vyměšování týče. Pokud tedy máte problémy se zácpou, zařaďte určitě do jídelníčku více jogurtů. Látky v nich obsažené také pomáhají lepšímu trávení těžších potravin, které mohou způsobovat nepříjemné nadýmání či plynatost.
Meruňky – ledvinové kameny
Minerály a ostatní látky obsažené v meruňkách účinně působí jako prevence proti vzniku ledvinových kamenů ze šťavelanu vápenatého, které jsou jejich nejčastějším typem, uvedla Christine Gerbstadtová, odbornice na výživu a mluvčí Americké dietetické asociace.
Tuňák – na špatnou náladu a úzkost
Návaly úzkosti nebo velkého vyčerpání bohužel v dnešní uspěchané době trápí stále více lidí. Jakmile se nám něco nedaří, jde s tím ruku v ruce i špatná nálada. A na tu je podle odborníků skvělým pomocníkem tuňák.
Obsahuje totiž omega-3 mastné kyseliny, které jsou účinným pomocníkem při léčbě depresí.
Zázvorový čaj – nevolnost
Vícero na sobě nezávislých studií již prokázalo, že zázvorový čaj (práškový, sypaný i chystaný z čerstvého zázvoru) může zmírňovat žaludeční nevolnosti při různých nemocech, ale také například v těhotenství.
Bazalka – střevní potíže
Podle nejnovějších zjištění může eugenol, látka obsažená v bazalce, udržet naše střeva zdravá. Pomáhá od křečí nebo průjmu tím, že ničí nebezpečné bakterie. Čerstvá bazalka se dá bohatě využívat jako přísada do omáček či salátů.
Hrušky – na vysoký cholesterol
Jedna středně velká hruška podle odborníků obsahuje pět gramů vlákniny, převážnou část z toho ve formě pektinu, který pomáhá regulovat špatný cholesterol.
Krůtí maso – proti nespavosti
Přerušovaný a nepravidelný spánek, nebo dokonce nespavost trápí mnoho lidí. Pokud nejsou uvedené potíže způsobeny nějakým závažnějším onemocněním, může pomoci proti zmírnění příznaků krůtí maso. Obsahuje tryptofan, esenciální aminokyselinu, která pomáhá tělu produkovat hormony serotonin a melatonin, jež regulují spánek.
Fíky – hemoroidy
Je pravda, že fíky běžně nenajdeme v každé domácnosti. A je to určitě škoda, neboť pomáhají při problému, který postihuje řadu lidí – při hemoroidech. Jejich konzumace napomáhá vytváření jemné a pravidelné stolice, což zmírní riziko výskytu hemoroidů. Fíky navíc obsahují asi 5 % denního potřebného příjmu draslíku a 10 % manganu.
Česnek – kvasinkové infekce
Látky obsažené v česneku mohou příznivě působit proti množení kvasinek a hub, které jsou častým viníkem výskytu bolestí, svědění či poševních výtoků u žen.
Brambory – bolesti hlavy
Už podle starých babských receptů prý nejen konzumace, ale i přikládání plátků syrových brambor pomáhaly ulevit od bolestí hlavy.
Zdravotní prospěšnost brambor je ale mnohem větší. Pomáhají odvodnění a pročištění těla, působí pozitivně na pokožku, podle některých nejnovějších studií prý dokonce mohou do jisté míry chránit před mozkovou mrtvicí.
(han)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2182776
DnesDnes101
VčeraVčera528
Tento týdenTento týden1806
Tento měsícTento měsíc9715

Partnerské weby