Málokdo se obejde celý život bez brýlí. Pro zdraví očí, k oddálení nejrůznějších chorob a vad je vyvážená strava nezbytná. Proti zhoršování vidění, šerosleposti je důležitý vitamin A, jeho nedostatek může zapříčinit suchost očí, vážné poruchy zraku. Jeho nejbohatším zdrojem je například špenát, brokolice, rybí tuk, tučné sýry a ledvinky, mrkev. Za účinnou prevenci vzniku očních onemocnění se považují potraviny, které obsahují vitamin E. Ten pomáhá redukovat nitrooční tlak, chrání cévy před působením volných radikálů. Najdeme ho v celozrnné mouce, brokolici, kukuřici, růžičkové kapustě a zejména v rybím mase. V nich se nachází omega 3 mastné kyseliny, které chrání sítnici. Vitamin C patří k antioxidantům, jež se podílejí na celé řadě metabolických procesů. Při jeho nedostatku může docházet k nejrůznějším očním potížím. Jeho nedostatek znásobuje riziko makulární degenerace, vzniku šedého zákalu. Na tento vitamin jsou bohaté zelená paprika, petržel, květák, kedlubny, křen, citrusové plody. K dobrému stavu očí přispívají vitaminy skupiny B. Vitamin B 6 je důležitý u syndromu suchých očí, pomáhá snižovat nitrooční tlak. Najdeme ho v pekařském droždí, vepřovém mase, zelené paprice, vejcích, bramborách, růžičkové kapustě. Vitamin B 5 pomáhá regulovat nitrooční tlak, vitamin B 3, který najdeme například v tuňáku, krůtím a králičím mase, špenátu, v rajčatech zlepšuje výživu očí. Nedostatek vitaminu B 1 je typický pro pacienty s glaukomem. Je obsažen zejména v ovesných vločkách, drůbežím mase, jeho zdrojem jsou i vlašské ořechy, pažitka, zelený hrášek, pekařské droždí.
(mp)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2164808
DnesDnes608
VčeraVčera577
Tento týdenTento týden608
Tento měsícTento měsíc10984

Partnerské weby