Na jedno z nejproslulejších konstrukčních selhání Skotové jen tak nezapomenou. Je bouřlivý prosincový večer roku 1879 a v oblasti města Dundee řádí vichřice. Po zdejším železničním mostě, který se táhne tři kilometry přes zátoku Tay, právě projíždí vlak. To je ovšem pro stavbu ničivá kombinace. Vítr „ve spolupráci“ s vlakem rozkmitá most natolik, že je stržen z pilířů a pouhých 19 měsíců po svém dostavění se hroutí do vody. S sebou bere i 75 životů lidí cestujících ve vlaku.
Špatně navržený, špatně postavený, špatně udržovaný
Brzy vyjde najevo, že se jedná o dosud nejhorší chybu ve stavebním inženýrství na Britském souostroví. Pro vyšetření celé události je sestavena speciální komise vedená komisařem Henrym C. Rotherym a inspektorem železnice Williamem H. Barlovem. Oba pánové brzy oznamují svůj verdikt: „Most byl špatně navržen, špatně postaven a špatně udržován. Pád byl způsoben zásadními nedostatky v konstrukci, které musely dříve či později vést ke zřícení stavby.“ Pro své tvrzení mají řadu důkazů. Inspektor Henry Noble například ještě před otevřením mostu zaslechne, že klouby železných spojovacích tyčí drnčí. „To byl náznak uvolněných kloubů,“ tvrdí zpráva komise. Noble je však neupevní, pouze mezi ně nechá natlouci železné klíny, aby se netřásly.
Viník je jasný
Realizace celého projektu – ve své době nejdelšího mostu světa – padá na bedra konstruktéra Thomase Bouche a spolu s ní i související zodpovědnost za údržbu mostu. Koneckonců, Bouch si za dokončení stavby vyslouží šlechtický titul. Komise ho ale rozhodně nešetří a klade na něj veškerou vinu. „Pro nedostatky v návrhu, konstrukci a údržbě je sir Thomas Bouch, dle našeho názoru, vinen v celém rozsahu. Za chyby v projektu je zcela zodpovědný,“ zazní nemilosrdně. Z vyšetřování totiž vyplývá, že Bouch při tvorbě projektu špatně vyměří zátěž při větru – podcení ji přibližně třikrát.
Zničená pověst
Za zmínku jistě stojí, že Bouch po pádu železničního mostu nad zátokou Tay staví další most Forth Bridže a už zátěž spočítá správně. O konstruktérově provinění v případě mostu nad Tay se pak dlouhou dobu spekuluje. Pravdou ale zůstává, že i dostavbu Forth Bridže musí Bouch přenechat kvůli své pověsti projektantům Benjaminovi Bakerovi a siru Johnovi Fowlerovi. A rok po tragédii zhrzený konstruktér umírá.
(nag)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219948
DnesDnes467
VčeraVčera639
Tento týdenTento týden467
Tento měsícTento měsíc12473

Partnerské weby