Osteoporóza neboli řídnutí kostí patří k tzv. civilizačním chorobám. S přibývajícím věkem dochází ke ztrátě kostních minerálů a hrozí riziko prořídnutí kostí. Řídnutí kostí nebolí a mnohdy pokračuje bez příznaků desítky let, v tom spočívá záludnost osteoporózy. Pokud se objeví, jsou příznaky netypické, nejčastěji jako bolesti v zádech. Osteoporóza má každoročně na svědomí mnoho zlomenin. Neexistuje speciální lék na její léčení, jakmile je kostní materiál ztracen, lze jej těžko nahradit. Pokud se rozhodnete doplnit svoji stravu o potravinové doplňky s obsahem vápníku, užívejte je v podzimních či zimních měsících, kdy bude jejich efekt mnohonásobně větší než na jaře a v létě.
Co na talíř nepatří?
Strava je v případě osteoporózy velice důležitá, neboť výživa spolu s přiměřenou hmotností a cvičením jsou klíčem k prevenci i léčbě. Pamatujte si, že nadměrná konzumace bílkovin živočišného původu, zejména hovězího masa a živočišných tuků, pečiva z bílé mouky, cukru a sladkosti vede k zvýšenému vyplavování a úbytku vápníku a dalších minerálů z kostí.
Sůl bývá někdy nazývána „zlodějem vápníku“. Příliš velký příjem soli a solených potravin urychluje spotřebu vápníku a ničí naše kosti. Výrazně omezte konzumaci uzeného masa a uzených ryb, uzenin, zavináčů, instantních polévek, polotovarů, polévkového koření, glutamanu sodného, chipsů, solených tyčinek a arašídů.
Budete-li jíst silně kyselinotvornou stravu, bude vaše tělo využívat v nadměrné míře vápník z kostí a zubů, a dojde tak k chemické nerovnováze. Je na místě dlouhodobě dodržovat zásady zdravého stravování. Do jídelníčku přidejte zásadité potraviny, které jsou vhodné pro zvyšování hustoty kostí.
Využití vápníku je závislé na obsahu vlákniny v jídelníčku, její velké množství urychluje průchod potravy střevem, a tím se pravděpodobnost jeho vstřebávání snižuje. Je tedy lepší nekonzumovat jogurt s celozrnným pečivem či cereáliemi.
Omezte potraviny s obsahem kyseliny šťavelové a fytinu, obě látky při vstřebávání vápníku působí jako překážka. Obsahuje je například špenát, mangold, rebarbora, čokoláda, kakao, instantní káva, černý čaj, neloupaná rýže, ovesné vločky, mandle, pšeničné otruby a ořechy.
Vápník se v těle nejlépe vstřebává v noci, a proto je vhodné konzumovat potraviny bohaté na vápník zejména v odpoledních a večerních hodinách.
(žuk)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2165800
DnesDnes269
VčeraVčera695
Tento týdenTento týden1600
Tento měsícTento měsíc11976

Partnerské weby