Jste smutní, když se podíváte na svůj obraz v zrcadle? Šedivých vlasů přibývá, o vráskách ani nemluvě, důvodů k zasmání a dobré náladě máte stále méně? Táhne vám na padesát, šedesát a říkáte si, jak je možné, že někteří vaši vrstevníci vypadají o deset let mladší? Proti věku není léku, přesto existují možnosti, jak proces změn organismu souvisejících s věkem zpomalit.
Jídelníček je základ. Výživa ve vyšším věku sehrává důležitou roli. Měla by být pestrá, vyvážená, kaloricky hodnotná, a přitom lehce stravitelná. Výrobky živočišného původu by se měly konzumovat s mírou. Přednost je třeba dát syrové zelenině, ovoci, celozrnným produktům, ale především rybám, drůbežímu a libovému masu, nízkotučným mléčným výrobkům, neboť ve starším věku bychom měli dbát na dostatečný přísun bílkovin. Metabolismus už nepracuje jako za mlada, a tak organismus nezíská z potravy dostatek důležitých látek. Potřebuje ho především naše svalstvo. Je třeba omezit nebo zcela vyloučit sladkosti, méně solit, s mírou si dopřávat alkohol. Zcela zásadní je pro správný chod těla pitný režim.
Buďte aktivní. Budete-li se považovat za aktivní osobu, která se stále zajímá o něco nového, máte velkou šanci, že se takovou osobností skutečně stanete. Lidé, kteří očekávají úspěch, zachovají si dobré vyhlídky jak v oblasti zdraví, tak v mezilidských vztazích a dalších oblastech, mají větší naději, že se jejich představy naplní.
Dejte si na sobě záležet. Nenechte se zlákat myšlenkou, že ve vyšším věku už na vás nezáleží. Nezapomínejte se starat o svou pleť. Investujte do výživných a hydratačních krémů, masek a speciální kosmetiky, která je pro stárnoucí pleť nezbytná. I vhodně zvolený účes může ubrat roky. Pro vyšší věk se nedoporučují přílišné kudrlinky, trvalá nebo moc krátké střihy. Nechte si poradit od zkušeného kadeřníka, jen žádné experimentování, kterým byste byla sama sobě i okolí pro smích. Zbavte se konzervativního uvažování i pokud jde o šatník. Neříkejte, že tohle už si nemůžete dovolit. Pokud máte dobrou postavu, nebojte se barev ani hlubšího výstřihu.
Nemyslete na stáří. Odchod do důchodu znamená zásadní změnu životního stylu. Ten, kdo o sobě říká, že je nejzaměstnanější penzista pod sluncem, má vlastně velké štěstí. Je lepší se věnovat svým koníčkům, zapojit se do nejrůznějších aktivit, rozšiřovat si obzory, než myslet na stáří a utápět se ve smutku, že lepší část života skončila. Je dobré investovat do jazykového kurzu, stát se celoživotním studentem a navštěvovat univerzitu třetího věku, užívat si rodiny a přátel, každého dne naplno. Snažte se žít kulturně, chodit na výstavy, do divadla, koncerty, navštěvujte společenské akce.
Hýbejte se. Na zdravý životní styl není nikdy pozdě. I když jste se během života nevěnovali žádnému sportu, můžete s ním začít i v penzijním věku. Důležité je nelenošit, nevysedávat dlouho před televizí, nepolehávat. Pohyb v jakékoli podobě je alfou a omegou životního stylu. Je zdrojem pevného zdraví, vitality, dobré nálady. K nejvhodnějším formám pohybu patří svižná chůze, plavání, cyklistika nebo procházky s psím mazlíčkem.
(mav)
RADA SPIRITU
Stárnutí urychlují například stres, alkohol, přemíra sluníčka, kouření, nadváha.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2280149
DnesDnes484
VčeraVčera780
Tento týdenTento týden4604
Tento měsícTento měsíc12398

Partnerské weby