Bolestmi zad občas trpí více než devadesát procent lidí, kteří tráví více než šest hodin za počítačem. V jaké kondici se nacházejí vaše záda, si můžete otestovat. Na následující otázky odpovídejte ano nebo ne. Stěžujete si někdy na bolesti zad? Trávíte vsedě více než osm hodin denně? Jsou sportovní aktivity součástí vašeho životního stylu? Zvedáte často těžká břemena? Můžete o své posteli tvrdit, že je opravdu kvalitní? Nosíte často boty na vysokém podpatku? Jste často ve stresu? Máte nadváhu? Pokud jste alespoň pětkrát odpověděli ano, lze usuzovat na to, že zdraví vašich zad není nejlepší. Měli byste se vážně zamyslet nad tím, jakým způsobem svou kondici vylepšit. Odpověď ano na čtyři otázky je znamením, že byste se měli ve svém volném čase věnovat nějakém cvičení, pravidelnému pohybu. Dvě kladné odpovědi signalizují, že se nemusíte o svá záda nijak zvlášť obávat. Možná budete překvapeni, co všechno může nepříjemné bolesti zad způsobovat.
Záda nemají dostatečnou oporu. Správná matrace by neměla být ani příliš měkká, ani hodně tvrdá. Víte, že životnost kvalitní matrace se pohybuje mezi osmi a deseti roky, poté se vyplatí investovat do nového lůžka? Měkká postel zádům neposkytuje dostatečnou oporu, páteř se na ní prohýbá. Také ale neplatí, že čím tvrdší lůžko, tím lepší.
Příliš těžké tašky. Nosíte těžkou tašku na jednom rameni? Pak se nemůžete divit, že vás občas bolí záda. Jednostranná zátěž způsobuje, že je tělo nevyvážené. Ani nošení kabelky ve stylu „pošťák“, s popruhem přes prsa, není ideální. Pouze v případě, že po půl hodině nošení budete ramena vyměňovat.
Vysoké podpatky. Dlouhodobé nošení bot s vysokými podpatky snižují stabilitu těla při chůzi, ale způsobují mnohdy i nepříjemné bolesti zad. To se ovšem týká i módních balerinek. Pro dobré zdraví jsou vhodnější boty s platformou, které mají výhodu, že se na nich váha těla rozloží.
Sedavé zaměstnání. I když se zdá být nenáročné, pro záda přináší velkou nepohodu. Nejen že páteř přetěžuje, ale zhoršuje i trávení a práci orgánů v břišní dutině, způsobuje mělké dýchání a ztuhnutí svalů hrudníku, zhoršuje koncentraci a výkonnost, v neposlední řadě přináší psychickou únavu. Důležité je sedět nejen na kvalitní židli, ale také dělat pravidelné přestávky - tělo protáhnout, projít se, zacvičit si.
Viník stres. Podle vědců mohou být za bolestmi zad i deprese, hněv, pocit nepřátelství, permanentní stres, neustálý shon. Negativní emoce, přemíra vypětí vyvolávají svalové napětí, blokaci obratlů, bolesti zad. Proto je důležité pozitivní myšlení, umění odpouštět. Zloba a stres nepomáhají ani psychickému zdraví, ani tělesnému.
Co udělá zádům dobře. Vyhýbejte se dlouhému stání. Dbejte na správné držení těla. Při spaní ležte na boku s pokrčenými koleny. Udržujte si optimální hmotnost, bojujte s nadváhou. Pravidelně denně cvičte.
(pru)
DODATEK
Naučte se relaxovat, každý den se minimálně dvacet až třicet minut věnujte chůzi, plavání či cyklistice, vyvarujte se stresu.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2201402
DnesDnes473
VčeraVčera603
Tento týdenTento týden1076
Tento měsícTento měsíc11152

Partnerské weby