Nemoci srdce a cév jsou nejčastější příčinou úmrtí v České republice. Srdeční infarkt, angina pectoris, mozková příhoda postihuje ženy i muže v nejproduktivnějším věku. Přitom jejich vznik a vývoj lze u většiny pacientů ovlivnit změnou životosprávy. Pozornost je třeba věnovat jídelníčku. Žádoucí je nahradit živočišné tuky rostlinnými, zařazovat na jídelní lístek co nejčastěji mořské ryby. Bohatě obsahují omega 3 mastné kyseliny, které jsou účinnou prevencí prevenci vzniku ischemické choroby srdeční. Ovoce a zeleniny bychom měli sníst pět porcí denně. Namísto klasickým knedlíkům, těstovinám se vyplatí dávat přednost přílohám v podobě rýže, brambor, luštěnin. Před aterosklerózou může chránit červená řepa, cibule, česnek, papriky, rajčata, brokolice, stejně blahodárně fungují vlašské nebo lískové ořechy, mandle.
Pro zdravé srdce je vedle vyvážené výživy důležitý také pohyb. Ideální jsou svižné půlhodinové procházky denně. Tato příjemná aktivita střední fyzické zátěže příznivě ovlivňuje srdeční sval, ale kromě jiného pomáhá snižovat krevní tlak, rozvoj vzniku cukrovky, zlepšuje hustotu kostí, brzdí vznik osteoporózy. Vhodný je i vytrvalostní sport, který srdce posiluje. Pro všechny věkové kategorie je vhodné plavání, doporučit lze i jogging, jízdu na kole, tenis, kolektivní hry.
(mav)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2199989
DnesDnes225
VčeraVčera541
Tento týdenTento týden3491
Tento měsícTento měsíc9739

Partnerské weby