Návaly horka, zvýšené pocení, velká únava, přibývání na váze. Dá se na menopauzu připravit? Pro mnoho žen není snadné vyrovnat se s obdobím, které přichází nejčastěji mezi čtyřicátým pátým a pětapadesátým rokem věku. Některé ženy ho překonají bez větších těžkostí, jiné se až příliš soustřeďují samy na sebe a každou změnu prožívají tragicky. Nešťastné jsou z každé přibývající vrásky, dalšího objeveného šedivého vlasu, povislých paží, pomerančové kůže na nohách. V klimakteriu uhasíná činnost vaječníků, které kromě vajíček přestávají produkovat oba hlavní ženské hormony - estrogen a progesteron. Jsou to právě hormony, které nejúčinněji chrání ženský organismus před nádorovými nemocemi, osteoporózou, cukrovkou, infarktem. Je známo, že estrogeny mají vliv i na přeměnu cholesterolu. Zabraňují sklerotickým změnám, regulují vodní hospodářství v organismu, zajišťují pružnost cév. Moderní medicína si dokáže s typickými změnami provázejícími ženský přechod poradit. O které se jedná nejčastěji?
Deprese
Nezanedbatelnou část příznaků v menopauze představují psychické potíže, jakou jsou výkyvy nálad, úzkost, nervozita, poruchy soustředění. U každé ženy však mohou probíhat odlišně a na tyto emocionální změny je třeba adekvátně reagovat. Důležité je dbát o zdravý životní styl, udržovat se v dobré fyzické a psychické kondici, dostatečně odpočívat. Na psychické zdraví žen v menopauze blahodárně působí cvičení. Jak potvrzují průzkumy, u žen, jejichž součástí životního stylu jsou pravidelné svižné procházky, turistika, rekreační sport, výrazně klesá míra stresu, úzkosti a depresí.
Chuť na sex
Podle vědců není spojena s hladinou estrogenu, který v menopauze výrazně klesá. Jak naznačuje jeden z průzkumů, až polovina oslovených žen tvrdí, že se na jejich sexuálním apetitu nic nezměnilo ani po překročení padesátky. Chvíle v ložnici jsou pro ně stejně vzrušující, radostné a inspirativní jako v mladším věku. Jen dvacet procent respondentek přiznalo menší zájem o intimní chvíle s partnerem.
Ach, ty kilogramy!
Obecně se má za to, že ženy v klimakteriu musí přibývat na váze. Průběh přechodu je velmi individuální, vše záleží na životním stylu. Pravdou je, že s přibývajícím věkem mají některé ženy tendenci přestat dbát o svůj vzhled, s odchodem do důchodu si dopřávají větší pohodlí, tolik si nehlídají jídelníček. Už jen samotný fakt, že rezignovali na pravidelný pohyb, nepříznivě ovlivňuje jejich hmotnost.
Pozor na srdce
Největší riziko spojené s menopauzou představují srdečně cévní choroby. Bez estrogenu je ve velkém ohrožení srdce. Pokud žena menstruuje, infarkt jí prakticky nehrozí. Nejúčinnější prevencí je zdravý jídelníček, nejlépe středomořská strava. Nabízí značnou různorodost, jejím základem jsou především ryby, luštěniny, obiloviny, čerstvé ovoce a zelenina, olivový olej. Významným pomocníkem proti mozkové příhodě a srdečnímu infarktu je česnek. Také oříšky se řadí mezi potraviny, které významně přispívají ke zdravému srdci.
(se)

RADA SPIRITU
Mezi bylinky, které pomáhají udržovat hormonální rovnováhu, patří například andělika čínská, chmel, ploštičník hroznatý, oman pravý, s úzkostí v přechodu účinně bojuje srdečník obyčejný.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1993127
DnesDnes227
VčeraVčera801
Tento týdenTento týden4147
Tento měsícTento měsíc12743

Partnerské weby