Oproti známému a dnes velmi rozšířenému vegetariánství je veganská forma stravování ještě o něco přísnější. Veganství je považováno za životní filozofii spočívající v odmítnutí konzumace živočišných produktů, tedy nejen masa, ale i mléčných výrobků a vajec.
Vyznavači veganské stravy často odmítají i jakékoli jiné využívání zvířat k lidskému užitku, například odmítají konzumovat i med. Mezi typické veganské potraviny, které nahrazují maso, patří pšeničná, rostlinná nebo sójová bílkovina. Mléko používají například mandlové, sójové, rýžové a další. V jídelníčku převládají luštěniny, ovoce, zelenina a semínka.
Veganství patří k méně rizikovým formám stravování. Důležité však je dodržovat přísun látek, které veganům přirozeně chybí. Kromě doplňování bílkovin nesmí lidé zapomínat ani na minerály a vitamíny, které udržují tělo zdravé.
Lidský organismus začne postrádat omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou důležité pro řadu životních funkcí. Klíčový je jejich význam pro správnou činnost mozku a snížení rizika kardiovaskulárních chorob. Kromě ryb jsou ve vyšší míře přirozeným zdrojem této kyseliny také tofu, mandle, vlašské ořechy a rostlinné oleje z lněného semene a bezerukové řepky. Posílit správnou funkci srdce lze i formou kapslí s vysokým obsahem této látky.
(hen)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237415
DnesDnes520
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1353
Tento měsícTento měsíc13480

Partnerské weby