U dětí byste možná vysoký krevní tlak nečekali, jenže právě u nich počty v poslední době stoupají. Na vině je dětská obezita, přesolování, stres. Jak naše děti před tímto onemocněním co nejvíce ochránit? Především méně solit!
Denní příjem soli významně překračuje doporučené normy, bohužel, i u jedinců v prvních letech života. Zvýšená spotřeba soli přitom vyvolává pocit žízně, a pokud ji děti uspokojí dnes tolik oblíbenými slazenými nápoji, zvýší se tak významně příjem kalorií, což vede ještě navíc k nadváze a obezitě. To je další hrozba spjatá s rizikem hypertenze.
Nejvíce soli přijímáme v potravinách, které kupujeme v obchodech, zhruba 75 až 80 procent denní dávky. Značná část soli je obsažena například v pečivu. Pouze menší množství soli je přidáno při vaření a při solení jídel doma u stolu.
Příklady potravin se zvýšeným obsahem soli: šunka, uzeniny, polévky v prášku, chipsy, rohlíky a housky (zvláště posypané ještě navíc solí!), slané tyčinky, mandle, kukuřice, lupínky, řada sýrů (např. balkánský typ, niva atd.). Také většina nabídek tzv. fast-foodů, které jsou tak oblíbené u dospělých i dětí, nabízí produkty s vysokým obsahem soli.
Pokud si dítě zvykne v útlém věku na zvýšený příjem soli, vzniká závislost na slaném, děti pak vyžadují vše, co je hodně slané, přesolené. Nad tím by se měli zamyslet především rodiče, kteří za zdraví svých potomků zodpovídají.
(hen)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237378
DnesDnes483
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1316
Tento měsícTento měsíc13443

Partnerské weby