Až osmdesát procent populace si stěžuje na bolesti zad. Na vině je špatné držení těla, často je způsobuje nerovnováha svalů. Lidé, kteří pracují u počítače, mají sedavé zaměstnání - nadměrně přetěžují některé svaly. Výsledkem je zablokování svalů v krční a bederní partii, časté bolesti rukou i paží, které jsou podmíněné rychlými opakovanými pohyby prstů ruky nebo nadměrně častým používáním myši.
Jak předcházet bolestem zad, obejít se bez tabletek? Důležité je pravidelné cvičení, každodenní pohyb. Zádům udělá dobře svižná procházka, hodinka v plaveckém bazénu, jízda na kole, tanec, jóga nebo pilates. Nezbytné je pořídit si správně vysokou židli s nastavitelným opěradlem a opěrkami pro ruce. Pamatujeme na to, že bychom si měli u práce udělat přestávku a i na té nejzdravější židli nesedět příliš dlouho. Za bolestmi krční páteře a zad bývá často i špatný polštář, nevhodná matrace. Polštář by neměl být ani příliš měkký, ani moc tvrdý. Pozor na těžké nákupy. Zdraví můžete podpořit i tím, že nákupní tašky nebudete nosit pouze v jedné ruce, ale postaráte se o rovnoměrné rozložení, využijete batohu, který záda „narovná“. Pokud potřebujeme zdvihnout něco těžkého, činíme tak ze dřepu, s narovnanými zády, s rukama těsně u těla. I při běžných domácích pracích se snažíme mít narovnaná záda. Pokud máme například pracovní desku příliš nízkou, postavíme se k ní rozkročmo. Je důležité myslet na správné držení těla - hlava, krk i hrudník mají být v jedné ose.
(mv)

DODATEK
Bolest zad si psychosomatická medicína vysvětluje jako volání o pomoc. Souvisí s tím, že je člověk pod velkým tlakem, okolnosti ho nutí k neupřímnosti, nezvládá stres.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2276525
DnesDnes980
VčeraVčera1180
Tento týdenTento týden980
Tento měsícTento měsíc8774

Partnerské weby