Neustále se opakující rytmus čtyřiadvaceti hodin má výrazný vliv nejen na všechno kolem nás, ale také na náš organismus, tzv. vnitřní časový systém. A ten reaguje nejvíce na světlo.
MUDr. David Frej patří k našim předním znalcům ájurvédy. Ve své knize Biologické hodiny vycházel právě z ájurvédských principů i ze svých dlouholetých zkušeností v léčbě pacientů. Zaměřil se proto nejen na orgánové hodiny známé ve východní medicíně, ale celkově na to, jak funguje náš organismus, který vychází z přírodních zákonitostí. My jsme se ho na některé otázky zeptali.

Lze říci, že právě světlo je nejdůležitějším faktorem, který nás ovlivňuje?

V medicíně se rozeznávají různé faktory, které ovlivňují náš časový systém. Buď ho rozladí, nebo seřídí. Nejsilnějším faktorem je skutečně světlo, které harmonizuje, nebo naopak nevhodně působící světlo nám rozhodí časový systém. To je vlastně základní princip biologických hodin. Je podstatné, jaké procesy, v jakou hodinu a jak u koho probíhají.

Co způsobují časté výkyvy čtyřiadvacetihodinového rytmu?

Podle zkušeností ájurvédy je řada nemocí, rakovinu nevyjímaje, hodně svázána s časovým systémem. Například u žen dlouhodobě pracujících v nočním provozu se může častěji vyskytnout rakovina prsu. Významnými negativní faktory jsou nepravidelnost v životě, zrychlený životní styl a stres. Psychická onemocnění, jako jsou deprese, úzkosti nebo strach, budou nejen podle mého názoru v průběhu příštích desetiletí považována za třetí nejčastější příčinu pracovní neschopnosti. Jejich nárůst v posledních dvaceti letech je skutečně alarmující. Naše přesné údaje neznám, ale například v Německu se hovoří o téměř padesáti procentech.

Lidé se dělí na ranní, střední a večerní typ. Jaký typ je v naší populaci častější?

Můžeme předpokládat, že deset procent lidí v naší populaci jsou extrémní sovy nebo skřivani. Zbytek je někde uprostřed, nebo blíže ke skřivanu nebo sově, v závislosti nejen na genech, ale také na prostředí, rodině, práci apod. Ve věku od 20 do 50 let se v literatuře popisuje 15 % skřivanů, 70 % nevyhraněných typů a 15 % sov.

Jak se na svoje biologické hodiny napojit?

Existují desítky vědeckých studií, hlavně z USA, Kanady a Skandinávie, kde je tento problém tradiční, které potvrzují principy, na nichž je časový systém nastaven. Čím více respektujeme naše biologické hodiny, které řídí celý organismus jako celek, tím více jsme schopni si udržovat rovnováhu, základní podmínku zdraví a prevence nemocí. Měli bychom se chovat tak, aby procesy v našem těle probíhaly nenásilně, s co nejmenším úsilím v dobu, na kterou jsou nastaveny.

Mohl byste uvést nějaký příklad ze svojí praxe?

Ze svojí praxe raději ne, ale jednou jsem se potkal v italské restauraci v Praze na Starém Městě s Petrem Hapkou. Byl večer a on právě snídal. Jeho obrácený životní styl byl všeobecně známý a on ho za léta, co takto žil, nedokázal a snad ani nechtěl měnit. Obávám se, že mu to mohlo ublížit, zejména v době, kdy už věděl, jakou nemoc má. Domnívám se, že pro člověka je prospěšnější, když vidí východ slunce po probuzení než po probdělé noci.

(mh)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2276523
DnesDnes978
VčeraVčera1180
Tento týdenTento týden978
Tento měsícTento měsíc8772

Partnerské weby