0313hororove 1Nejznámějším přízrakem Jeseníků je sice Praděd, ale ten sem byl až později importován z Krkonoš. Typickým duchem nejvyšších slezských hor je strážce močálů - pastýř Gill. Tento strážce bažinatého Mechového jezírka v Rejvízu sice proslul tím, že trestal nepoctivce, ale ani lidé poctiví po setkání s ním příliš netoužili. Uměl

být totiž zlý, zákeřný a potměšilý. Tedy pokud měl špatnou náladu. Dodnes se dochovala pověst o tom, jak roztrhal hlučného Itala jen proto, že ho probudil. Původně byl totiž pastýřem, který vyháněl na pastvu ovce a kozy místních lidí a jako odměnu za to dostával namazané chleby se sádlem. Když jednou dostal od chudého chalupníka suchý krajíc, ve zlosti tento boží dar rozdupal, čímž rozhněval vládce Praděda, který jej kvůli tomu zahnal do rašelinišť. Vinou této kletby byl odsouzen k věčnému bloudění po světě lidí a k ochraně jesenické krajiny i poctivých horalů. Snad proto je někdy tak nerudný a zlý. Vždy však dává průchod právu a trestá zpupnost a bezpráví. Gill je tak typickým představitelem jesenické spirituální scény, ve které prakticky neexistuje jednoznačně lidem příznivě nakloněný přízrak.

Germánští gnómové a nymfy

Jedním z důvodů, proč jsou zdejší pověsti kruté a nelítostné, je fakt, že jejich vzorem je germánská mytologie, která je mnohem více ponurá a temná než slovanská. V pustých lesích Jeseníků se tak místo vil objevují nymfy, místo skřítků gnómové a všemu vládne mocný Praděd, vládce nejvyšších slezských hor. Ten je ale v podstatě výsledkem importu lidových bájí a legend z Krkonoš. Původně byl vládcem gnómů, tedy jesenických skřítků, a jeho nejstarší vyobrazení ho také popisují jako skřeta v hornickém a s kahanem. Teprve ve druhé polovině 19. století dostává podobu vousatého dědy.

Spravedlivý spirituální svět

Lidé si temné pověsti vyprávěli, neboť potřebovali zhmotnit zlo i dobro kolem sebe. A hororové byly proto, že takový byl pro horaly jejich život, ve kterém museli bojovat nejen s německým panstvem, ale také s přírodou. Paradoxně jediné zastání měli v Jeseníkách - ať již havíři kutající v podzemí vzácné rudy nebo horalé pracující v lesích a na pastvinách - v nadpřirozenu a spiritismu, protože tento svět byl pro ně jedinou zárukou spravedlnosti. I proto v jesenických pověstech přichází zlo ve většině případů ze strany lidí, které „srovnají“ gnómové a nymfy, a nastolí tak pořádek.

Petr Blahuš

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2201505
DnesDnes23
VčeraVčera553
Tento týdenTento týden1179
Tento měsícTento měsíc11255

Partnerské weby