eye 1132531 960 720Základem péče o zdraví očí je kromě pravidelné preventivní prohlídky u očního lékaře ochrana zraku před UV zářením, oční jóga, ale hlavně strava. Pro správnou funkci očí je nepostradatelný vitamin A, který najdeme třeba v mrkvi nebo v melounu, dále vitamin E, jehož zdrojem jsou ořechy a obilné klíčky, a vitamin C, jenž najdeme

v čerstvém ovoci a zelenině. Za klíčové látky pro oči lze označit také nenasycené mastné omega -3 kyseliny, jež se nacházejí v rybím mase, minerály zinek a selen. Všechny tyto látky mají významný antioxidační účinek, což znamená, že neutralizují volné radikály a chrání buňky sítnice před poškozením.

Vhodná výživa má nejen důležitý vliv na prevenci očních chorob, ale zároveň je i lékem. „Dokázaný efekt při onemocnění věkem podmíněnou makulární degenerací - nejvýznamnější příčiny slepoty seniorů - mají například výživné látky ze syrové stravy,“ připomíná MUDr. Šárka Skorkovská, primářka oční kliniky NeoVize. Makula je centrální část sítnice zodpovědná za celkovou zrakovou ostrost, zprostředkovává až 99 % vidění. „Degeneraci makuly způsobují mimo jiné také volné kyslíkové radikály, které dokážeme úspěšně zneškodnit zvýšeným příjmem antioxidantů, například vitaminů A, C, E a selenu,“ říká MUDr. Skorkovská. Některé světové studie potvrzují pozitivní vliv zvýšeného příjmu vitaminu C ve formě syrové stravy a potravin s jeho vysokým obsahem na zdraví očí. U takto živených lidí je šedý zákal diagnostikován až s trojnásobným zpožděním proti průměru běžné seniorské populace.

Přestože dioptrické vady oka, jako například krátkozrakost, dalekozrakost nebo astigmatismus, stejně jako třeba zelený zákal, stravou ovlivnit nelze, pro dobrou kondici zraku se vyplatí zařadit do jídelníčku co nejčastěji cibuli, česnek, rajčata, červenou řepu, mrkev, zelené saláty, brokolici, kapustu, kiwi, pomeranče, červený grep, ořechy, tučné mořské ryby, celozrnné obiloviny, vejce. Každý den by na stůl měla podle výživových a očních specialistů přijít jedna zelená bylinka - třeba kopřiva, pampeliška, sedmikráska, naťová cibule, pažitka a také kořen. Ideálně poslouží třeba křen, celer, pastiňák nebo petržel.

(tz, mav)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2145303
DnesDnes146
VčeraVčera557
Tento týdenTento týden4450
Tento měsícTento měsíc13118

Partnerské weby