Krev a srdce
Největší zabiják Evropanů, onemocnění srdce a cév, si ročně vyžádá dva miliony životů. Klíčem k prevenci je pohyb. Procvičí srdce, sníží hladinu cholesterolu a zabrání ukládání tuků. Stačí 150 minut fyzické námahy týdně - jízda na kole , rychlá chůze, práce na zahrádce nebo plavání. Námaha rozložená do krátkých intervalů je stejně účinná jako méně časté, delší cvičení. Důležitá je kvalitní strava. Dobrou prevencí proti kardiovaskulárním problémům je malé množství alkoholu u lidí nad 40 let. Jiní výzkumníci zjistili, že 6,7 gramu tmavé čokolády denně snižuje riziko zánětu.

Sluch
Třetina až polovina Evropanů ve věku nad 65 let trpí nějakou formou postižení sluchu. Avšak naslouchátko nosí jen každý šestý z nich. Podle Světové zdravotnické organizace je možné polovině poruch sluchu předejít. Proti ztrátě sluchu vyvolané hlukem lze předejít malými dávkami hořčíku, který se nachází ve špenátu a listové zelenině. Proti zvonění v uchu pomáhají potravinové doplňky s výtažky jinanu dvoulaločného, dokonce mírní nedoslýchavost. Sluch poškozuje přemíra pití alkoholu, kouření i obezita. Snižují přísun krve do kostí a svalů vnitřního ucha.

Duševní zdraví
Udržet si duševní zdraví znamená stále se něčemu učit, věnovat se intenzivně nějakému koníčku, pracovat, luštit křížovky a skládačky. Existuje dost důkazů, že pomáhají i dobře rozšlápnuté turistické boty - pohyb zajišťuje prokrvení mozku a pomáhá propojení nervových buněk. Ujít týdně deset až patnáct kilometrů je pro staršího člověka výborná prevence. Ale stačí i čtvrthodina chůze denně. Snižuje se i riziko Alzheimerovy choroby. K dobré mysli pomůže i zdravá, lehká strava s nízkým obsahem tuku a dostatkem ovoce a zeleniny, vydatný spánek, nekouření a občas malé množství alkoholu. Demenci patrně brání i kofein.

Sexuální zdraví
S věkem libido přirozeně slábne, ale přesto si dnešní starší generace užívá aktivního sexuálního života. Převratnou změnou jsou tabletky jako Viagra. Zabírají sice u 70 procent mužů, ale impotenci způsobují často skryté zdravotní problémy jako nemoci srdce, cukrovka, vysoký tlak či hormonální poruchy. Klinické zkoušky prokázaly účinnost dvou potravinových doplňků - L-Arginine a ženšen. Ženám mohou pomoci rubrikanty, estrogenové tablety nebo krémy.

Kosti, svaly a klouby
S postupem věku ubývá kostní a svalová hmota. Posilovat je můžeme tancem, tenisem, rychlou chůzí i zahradničením. Lékaři doporučují posilovat vždy po deseti minutách třikrát denně každý den. Američtí lékaři doporučují lidem nad 70 let užívat denně 1200 miligramů kalcia (tj. 4 sklenice mléka nebo asi 140 gramů ementálu). Ale je třeba při tom dodat vitamin D buď v jídle, pobytem na slunci nebo potravinovými doplňky.

Zuby a oči
Ztráta zubů dnes už nepatří k nevyhnutelným znakům stárnutí, nicméně se věkem odhalují zubní krčky, takže jsou zuby náchylnější k tvorbě kazů. Toto riziko je větší u kuřáků spolu s onemocněním dásní, alkohol zase zvyšuje riziko rakoviny úst. Ovoce a zelenina snižují riziko makulární degenerace, tedy poruchy, která postupně připravuje starší lidi o zrak. Vitamin C a karotenoidy ve špenátu, kapustě, červené a oranžové paprice jsou tradičně dobrou prevencí proti očním chorobám. Existují důkazy, že zrakové problémy významně omezíte, pokud si nejméně jednou týdně dopřejete rybu s vyšším obsahem tuku.

(ndro)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2220024
DnesDnes543
VčeraVčera639
Tento týdenTento týden543
Tento měsícTento měsíc12549

Partnerské weby