Věk určuje nejen datum v rodném listě, ale také vnitřní stav organismu. Podle lékařů samozřejmě sklon k dlouhému životu je dán dědičnými dispozicemi, ale i tím, jak se člověk o své zdraví stará. Proto není nikdy příliš brzy, ale ani pozdě oddálit nástup stárnutí a prodloužit si život. Podle Světové zdravotnické organizace by se mohla průměrná délka života zvýšit až o pět roků, kdyby se lidé vyhýbali tomu, co jim prokazatelně ukrajuje roky. K rizikovým faktorům patří například rychlé životní tempo, pracovní stres, kouření, v neposlední řadě zanedbávání preventivních prohlídek. Jak si prodloužit věk? Univerzální recept samozřejmě neexistuje, nicméně je podle lékařů důležité dodržovat určité zásady.
Rozumný jídelníček
Nadváze, obezitě, vysokému krevnímu tlaku, cukrovce a dalším civilizačním chorobám lze předcházet zdravou výživou. V této souvislosti se doporučuje středomořská kuchyně, která je pestrou, chutnou a zdravou kombinací pokrmů bohatých na celozrnné obiloviny, zeleniny, luštěniny, ryby, ovoce. Při sestavování jídelníčku dbáme na vynechání živočišných tuků, omezení konzumace červeného masa, jednoduchých cukrů, soli, zařazení většího množství vlákniny do stravy.
Jezte spíše méně
Jak dokládají vědecké výzkumy, lidé, kteří jedí méně než více, jsou zdravější oproti těm, kdo se permanentně přejídají. Kdo má množství jídla pod kontrolou, sníží tím riziko vzniku žlučových kamenů, srdečních onemocnění, zvýšeného krevního tlaku, v neposlední řadě se vyhne nebezpečné obezitě.
Pohyb a odpočinek
Nedostatek pohybu, pasivní prožívání volného času spolu se špatným stravováním může být rizikovým faktorem pro kardiovaskulární choroby, vysokou hladinu cholesterolu v těle, zvýšený krevní tlak a podobně. Není důležité, jakému sportu, fyzické aktivitě se člověk věnuje. Mnohem důležitější je pravidelnost, návyk na každodenní pohyb. Podle studie jedné německé neurologické společnosti nejméně patnáct minut cvičení denně může prodloužit život až o tři roky. Pohybová aktivita zlepšuje vytrvalost, sílu, rovnováhu, pohyblivost, fyzicky aktivní lidé se cítí lépe a jsou vystaveni menšímu riziku nemocí srdce, mrtvice a deprese.
Alkohol a jiné nápoje
Zatímco malé množství červeného vína podle lékařů prospívá zdraví, protože chrání srdce, cévy a brání stárnutí buněk, o tvrdém alkoholu se to říct nedá. Ten je zapotřebí konzumovat umírněně, jeho větší množství spolehlivě zkracuje život. Pozitivně na organismus působí pití zeleného čaje. Obsahuje antioxidační katechin, látku, která zneškodňuje bakterie. Už jeden šálek denně má snížit riziko vysokého krevního tlaku o víc než čtyřicet procent.
Bez stresu to nejde, ale…
Vyššího věku má šanci se dožít ten, kdo umí udržet stres na uzdě. Příliš mnoho kortizolu, vyvolaného stresem a působícího delší dobu, může mít za následek nadměrný rozklad všech stavebních tkání těla - tedy svalů, kostí, kůže, mozku, což pak způsobuje urychlení stárnutí. Důležité je eliminovat stres různými relaxačními technikami, jako jsou meditace, jóga a mnohé další, které významně ovlivňují produkci některých hormonů, které ovlivňují stres, stárnutí a dlouhověkost. Stejně významný je pro regeneraci organismu vydatný spánek, odpočinek.

(vos)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2200392
DnesDnes66
VčeraVčera562
Tento týdenTento týden66
Tento měsícTento měsíc10142

Partnerské weby