Bolest je varovným signálem, který má upozornit na možné poškození. Problémy se zády ale nemusí souviset pouze s degenerativními změnami, přibývajícím věkem, přirozeným opotřebováním organismu. Pravděpodobnost, že se přihlásí, se zvyšují také s ochabnutým svalstvem, nesprávným držením těla, problémy se zády souvisejí s obezitou, se stresem, nedostatkem pohybu. Tuhnutí šíje, bolest krční páteře nebo v kříži trápí až osmdesát procent lidí, přičemž věková hranice pacientů se posouvá směrem dolů.
Proč bolí?
Nejčastější příčinou bolavých zad je jednostranné přetěžování. Nejvíc si na ně stěžují lidé, kteří se věnují těžké manuální práci, nebo lidé se sedavým zaměstnáním. Zádům překáží také nadváha. Neprospívá jim pasivita, stejně jako nárazová zátěž v podobě nepřiměřené fyzické námahy či dlouhého vysedávání u počítače.
Prevence potíží se zády
Ideální je pravidelný pohyb.
Důležité je také myslet na správné držení těla - hlava, krk i hrudník by měly být v jedné ose.
Myslet je třeba na správný pohyb i při vykonávání běžných činností. Jestliže například zdvíháme něco těžkého, neohýbáme se, ale předmět zdvíháme ze dřepu, přitisknutý k hrudi, s narovnanými zády. Při přenášení těžkého břemene se otáčíme celým tělem, nejen v pase.
Pomáháte si při telefonování tím, že si aparát přidržujete ramenem? Za to vás krční páteř určitě nepochválí. Tento způsob telefonování způsobuje napětí, svalstvo jednostranně zatěžuje a může vést dokonce k zablokování.
Nejvíc zádům pomůžeme posilováním břišních svalů. Právě ty drží pánvový pletenec a dokážou jim poskytnout patřičnou podporu.
Nejideálnějším sportem pro posílení zad je plavání.
Pozor na tvrdou nebo příliš měkkou postel. Tvrdá nepodporuje přirozené zakřivení páteře, která se potom deformuje, ale i příliš měkká může přinášet jisté zdravotní potíže.
Potíže se zády může znásobovat nevhodná obuv, příliš vysoké podpatky.
Také nošení těžké tašky může narušovat symetrii těla a rovnováhu a velmi často přispívá k bolestem zad. Uděláme lépe, když si objemný nákup rozdělíme do dvou či více lehčích břemen.
Při sedavém zaměstnání je dobré si dělat přestávky každých dvacet minut už po půl hodině práce.
Co dělat při bolesti?
Při akutní bolesti je třeba klidový režim. Můžeme zkusit přikládat teplé suché obklady, při odeznívání potíží postupně přikročit k lehčímu rehabilitačnímu cvičení. Pokud není bolest intenzivní, je možné ke zmírnění využít některé z relaxačních technik. Ideální je jóga, která sestává z nenáročných protahovacích a posilovacích cvičení, nácviku vědomého dýchání, cvičení rovnováhy, meditace. Rovněž cíleným autogenním tréninkem lze zvládnout stres a mobilizovat sebeuzdravovací schopnosti. Bolesti uleví běžná analgetika, náplasti s lokálním účinkem. (se)

DODATEK
Pokud se bolesti stupňují a neustupují ani po čtyřech týdnech, bolest vystřeluje do dolní končetiny, je důvodem nespavosti nebo je tak silná, že nezabírají ani léky proti bolesti, je třeba vyhledat lékaře.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2277030
DnesDnes141
VčeraVčera1344
Tento týdenTento týden1485
Tento měsícTento měsíc9279

Partnerské weby