Vypravujete se do zaměstnání s nechutí? Máte pocit, že se v práci obtížně soustředíte? Pochybujete o svých profesionálních schopnostech? Jste vnitřně neklidní? Trpíte nedostatkem uznání a ocenění? Pokud jste na všechny otázky odpověděli kladně a vaše sklíčenost, frustrace jsou dlouhodobé, může to naznačovat, že jste buď hodně unavení nebo na pokraji syndromu vyhoření. Ten je častým důsledkem trvalého pracovního stresu. Postihuje zejména duševně pracující, kteří se nacházejí ve stavu permanentního stresu, pracují pod tlakem a s vysokým pocitem zodpovědnosti. Většímu riziku vyhoření jsou vystaveni lidé, kteří do své práce vkládají víc energie, než je zdravé, chtějí v ní být dokonalí, perfektní. Dostávají se tak pod psychický tlak, zanedbávají odpočinek, svoji práci vykonávají na úkor rodiny, přátel, koníčků a zálib. Jisté riziko pro vypuknutí krize představuje konkurenční atmosféra na pracovišti, dravá soutěživost mezi zaměstnanci, stereotypní práce.
V psychické rovině se syndrom vyhoření podle odborníků projevuje především sníženým sebevědomím, nedůvěrou ve vlastní schopnosti, poklesem kreativnosti, pocitem neúspěchu a možným selháním, emocionální vyprázdněností, smutkem, depresí, v extrémních případech sklonem k používání návykových látek, jako je kouření, alkohol, léky nebo drogy.
Na tělesné úrovni jsou typickým znakem vyhoření snížená pozornost, trávicí problémy, svalové napětí, bolest hlavy, zad, ramen, snížená imunita, problémy s dýcháním.
V sociální rovině se syndrom vyhoření může projevovat snahou trávit volný čas o samotě, chladným přístupem k druhým lidem, přehnanou kritičností sama k sobě, omezením kontaktů s kolegy, poklesem angažovanosti.
Jak krizi předcházet?
Jestliže se objeví jeden z příznaků vyhoření, je třeba se mít na pozoru. Mnohem jednodušší je tomuto syndromu předcházet, než ho léčit. V prvé řadě je třeba vyhýbat se velkému počtu práce přesčas, stanovit si své hranice, psychické a fyzické možnosti. Práce by v žádném případě neměla zasahovat do soukromí. Důležité je myslet pozitivně, racionálně, konstruktivně. Dopřát si dostatek spánku, nejméně šest až osm hodin. Nebát se říkat „ne“, nebrat si na svá bedra víc úkolů a povinností, než jste schopni zastat. Nebuďte na sebe přehnaně nároční a kritičtí. O svých problémech mluvte, najděte si osobu, které můžete důvěřovat, svěřit ji své trápení. Pravidelně relaxujte, ať už pasivní nebo aktivní formou. Důležité je poslouchat svoje tělo, respektovat jeho potřeby. Stanovte si pro sebe jasné, reálné, dosažitelné cíle.
Léčba
Důležité je přiznat si, že jsme ve stavu vyhoření. Pokud není ještě v pokročilém stadiu, doporučuje se vzít si v zaměstnání delší dovolenou. Po jejím návratu je třeba přehodnotit dosavadní způsob života, najít rovnováhu mezi prací a odpočinkem, nastolit v životě pomalejší tempo, dostatečný spánek, najít si čas pro sportování, záliby a koníčky. Potřebné je stanovit si nové cíle a pomalu je naplňovat. Pro překonání syndromu vyhoření je někdy zapotřebí změnit i zaměstnání. (mv)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2274627
DnesDnes262
VčeraVčera1233
Tento týdenTento týden6038
Tento měsícTento měsíc6876

Partnerské weby