Stěžujete si na to, že jste po probuzení celá rozlámaná, rozbolavělá a v duchu si říkáte, že lepší už to nebude? Hlásí se menopauza, kilogramy přibývají, tělo je pohodlné, člověk má sklon s lecčíms se smiřovat a vymlouvat se na přibývající roky. I po padesátce neházejte flintu do žita. Může to být hezké životní období, naplněné radostí, sny a plány, pokud si člověk udrží dobrou fyzickou a psychickou kondici, svěžest, vitalitu. A k tomu může pomoci pravidelný pohyb, sportování. Není bez zajímavosti, že ženy nad padesát let patří k nejohroženější skupině, pokud jde o obezitu. Polovina českých žen je v této věkové kategorii obézních. Řada z nich se domnívá, že změna životního stylu už nemá smysl a s nadměrnými kilogramy se snaží smířit. Ovšem výsledky rozsáhlé studie odborníků z pražského IKEM svědčí o tom, že změna životního stylu nemusí být nijak drastická, a přesto může přinášet významná pozitiva. Studie zahrnovala intenzivní desetidenní dietu a pohybovou aktivitu. Stěžejními faktory změn byla pravidelnost stravy, to znamená jíst každé tři až čtyři hodiny, přechod na nízkocholesterolovou dietu s vyloučením živočišných tuků, omezení sacharidů ve večerních hodinách. V obou skupinách, tedy u žen mezi 25 až 45 lety a po menopauze došlo k výrazným váhovým úbytkům. Zmenšení obvodu pasu bylo výraznější u mladších žen, v průměru o 7,7 centimetrů, starší ženy dosáhly zmenšení obvodu pasu asi o 7,5 cm. U obou skupin žen se významně zvýšil podíl svalové hmoty a pokleslo množství tělesného tuku. Ženy po padesátce se mohly pochlubit po desetidenní dietě také výrazným poklesem celkového cholesterolu v krvi. Jak sportovat, kdy vám není třicet? Než se rozhodnete pro určitý druh sportu, je dobré se nejdříve poradit se svým ošetřujícím lékařem. Pokud se cítíte relativně zdravá, v každém věku lze provozovat nějakou formu pohybu, a to v každé roční době. Ideální je zvolit disciplínu, která stejnoměrně zapojí všechny části pohybového aparátu. K takovým patří například tanec, pilates, kalanetika, bodystyling. Ideální je aquaaerobik, cvičení s fitballem nebo na velkém míči, ale také obyčejná chůze, turistika bude ideální alternativou. Cvičení je fantastický lék, který pomáhá udržovat optimální hmotnost, posiluje kosti, zlepšuje náladu, zvyšuje sebevědomí, přináší do duše spokojenost a celkově posiluje zdraví. (vos)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2183546
DnesDnes355
VčeraVčera516
Tento týdenTento týden2576
Tento měsícTento měsíc10485

Partnerské weby