„Slyšela jsem, že i hlasem - zpěvem může člověk léčit druhé nebo sám sebe“, píše paní Blanka ze Strakonicka. „Tak se ptám - k čemu konkrétně se to dá využít, v jakých případech to člověku pomůže?“
Hlasovou terapií se zabývá a využívá ji více než 20 let například Petr Matuszek, profesionální zpěvák pohybující se napříč hudebními žánry, herec, multiinstrumentalista, pedagog a v neposlední řadě hudební vědec. Vytvořil harmonizační a relaxační HADE terapii, která vychází z celostního přístupu k člověku. Zaměřuje se na tři oblasti - dech, hlas a energii, které doplňují dle potřeby postupy vycházející z terapie pohybové, kontaktní a rytmizační.
Proč název HADE terapie?
Název je složen z toho, co terapie zahrnuje - Hlas - Alikvot - Dech - Energie. Když chce někdo dobře zpívat, musí dobře dýchat. Kdo chce cokoli dělat, musí mít v rámci konkrétní tělesné aktivity správné těžiště - vše vnímám v rámci souvislostních vazeb. Zároveň hlas vnímám nejen jako komunikační prostředek, ale jako konkrétní vibrace. Hlas je ovšem hlavně nejbližším komunikačním nástrojem každého člověka - vyjadřuje jím něco, působí jím na druhé i sám na sebe. Kdokoli promluví, vnímám, jak dýchá, nemusím ho vidět, ale z jeho hlasového projevu již vnímám, co by potřeboval, hlas a dech jsou pro mne tím nejlepším diagnostickým kanálem. A naopak - z hlediska terapeutického postupu pak hlasový nebo dechový výcvik může tělu přinést harmonii a vyvážení těla, řešení konkrétních psychických i tělesných problémů. Pochopení hlasového terapeutického dopadu samozřejmě bylo podmíněné mou interpretační praxí. Původně jsem pro svůj pěvecký experimentální projekt hledal akusticky specifické prostory, které by měly určité harmonické vibrace. Jsou totiž konkrétní tóny, které daný prostor rozezvučí, a díky modulaci hlasu dojde k propojení - hlas prostoupí prostor a prostor prostoupí hlas, což dělá dobře interpretovi i naslouchajícím. Jde o nádherné harmonicky vibrační propojení, úžasný zážitek! Ale tahle má vize měla úskalí. Když jsem byl v tom prostoru sám a měl jsem mikrofon, tak bylo možné a jednoduché předat a sdělit, co jsem chtěl. Ovšem ve chvíli, kdy přišli posluchači a tento vjem jsem chtěl zprostředkovat naživo, akustické vlastnosti prostoru se změnily a už to nešlo. Pochopil jsem, že nemohu být závislý na prostoru, že si ho musím nějak nosit v sobě.
Tak jste se dostal k alikvótnímu zpěvu?
Ano, bylo to nějak v 94 roce, alikvótní zpěv se tu ještě nenosil, a tak jsem se ho začal učit podle krátkého a v podstatě náhodně objeveného textu jednoho mongolského mistra. Trvalo tři roky, než se mi poprvé nějaký alikvót ozval a až po dalším půlroce jsem s ním už mohl začít pracovat. Alikvótní zpěv je nejčistší souzvuk jako takový, druhý tón vychází z toho prvního, základního, má stejné vibrace, nemůže se ozvat falešnost, je to souzvuk přirozeného ladění na základě alikvótních principů. Oktáva, kvinta, atd. - nic přirozenějšího, harmoničtějšího není. Když jsem viděl, co to dělá se mnou, co to probouzí - vibrace v těle, určité harmonizačně rezonanční pochody - pochopil jsem některá jednoduchá tělesně energetická propojení, a tím i přirozeně fungující proces samoléčitelství, tedy i možnosti odblokování mnoha tělesných i duševních problémů Teď pořádám kurzy a snažím se lidem vysvětlit, že dech, hlas i pohyb - vše spolu souvisí. A může nám to pomoci odstranit problémy ve fyzické i psychické rovině. Pokud se tělo zharmonizuje, pomůže si samo, je to jednoduché. Např. jestliže se člověk naučí dýchat, tak se zároveň naučí přirozenou cestou odblokovat si i mnohé potíže, které se během času, často nepozorovaně, vyskytnou.
Zdá se to jednoduché - stačí naučit se správně dýchat…
Ale jednoduché to není a nikdo by to neměl zkoušet sám, může se naopak úplně energeticky i procesně rozhodit. Přístup musí být individuální a v rámci individuálních potřeb a dispozic komplexní. Každý člověk má zažité určité návyky. Tím, že si to, co dělá automaticky, začne analyzovat, přemýšlet nad jednotlivými fázemi, může si nevědomky ublížit. Považuji za nesmírně důležité komplexní a zároveň individuální pojetí. V rámci výcviku může pomoci pohyb, nebo samotný hlasový projev - vibrace hlasu vás dostane do klidu, odvede vaši pozornost. Však to jistě znáte - ve chvíli, kdy se soustředíte na to, že máte uvolnit paži, dostanete do ní křeč. Podobné je to s dechem. Proto, když učím své klienty dýchat, zároveň je učím souvislostní pohyb. Ten jednak odvádí pozornost a pak je vodícím prvkem. Když udělám určité gesto, měním zároveň i těžiště a změní se i dech. Jestliže někdo špatně chodí, špatně našlapuje, změní-li dech, jeho tělo si to v podstatě bezděčně upraví samo. Učím-li tedy klienta, že se má nadechnout takhle nebo takhle, učím ho zároveň, kde má v konkrétní procesní fázi (emoční či tělesné) těžiště, tedy ukazuji mu, co vše to s ním udělá, když se určitým způsobem pohne, když zatne prsty a podobně, učím ho vnímat, jak se mu změní dech. Každý emoční vzruch, sebemenší tělesná aktivita mají přirozené procesní důsledky i příčiny. Samozřejmě v rámci terapie využívám určitá základní technická cvičení, která se musí každý naučit, ale nic z toho není samoúčelné, vše musím vnímat - a hlavně klienti se to musejí naučit vnímat - v komplexní šíři tělesných i duševních procesních souvislostí.
Děkujeme za rozhovor. (zem)
Kontakt: http://www.centrumterapie.cz/, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2280175
DnesDnes510
VčeraVčera780
Tento týdenTento týden4630
Tento měsícTento měsíc12424

Partnerské weby