Chybí vám energie, cítíte se po probuzení unavení, malátní, vyčerpaní? Může to být častou změnou počasí, frontálními poruchami, změnou tlaku, které přicházejí v tomto období. Jsou však stavy ospalosti, deprese skutečně příznakem jarní únavy?
Začínající chřipka
Na jaře, kdy na jídelníčku chybí vitaminy, tělo je oslabené, imunitní systém není v nejlepší kondici, může být za únavou chřipka, virové onemocnění. Na rozdíl od typické jarní únavy se také dostavují bolesti svalů a kloubů, zvýšená teplota, nechutenství, v neposlední řadě průjem nebo typický kašel a rýma. V takovém případě je dobré vysadit z každodenního kolotoče a sáhnout po osvědčených lidových receptech. Na kašel je dobré si uvařit bezový čaj. Při kašli, horečnatých stavech, na bolest v krku zabírá čaj z lipového květu, který podáváme s medem.
Onemocnění štítné žlázy
Za pocity únavy mohou být poruchy štítné žlázy. Ta řídí veškeré funkce lidského organismu. Produkuje hormony, které ovlivňují metabolismus cukrů, tuků a bílkovin, ale i centrální nervový systém. Porucha rovnováhy těchto hormonů může vést k pocitům apatie, deprese, zvýšené únavy. Tento problém patří do rukou lékaře. Jako prevence se doporučuje jíst pestrou, vyváženou stravu v menších porcích několikrát denně. Na jídelníčku by měl být dostatek ovoce a zeleniny. Důležité je vyhnout se dlouhodobému stresu, pamatovat na vydatný spánek, odpočinek.
Chudokrevnost
Únava, nechutenství, dušnost, malátnost, celkově horší výkonnost jsou typickými příznaky anémie neboli chudokrevnosti. Problém anémie se odstraňuje užíváním železa v tabletkách nebo transfúzí krve či krevních komponentů. Při podezření na tuto chorobu je nutné zajít za svým ošetřujícím lékařem.
Klimakterium
Únavu charakterizuje i klimakterium. Toto období, které přichází mezi čtyřicátým pátým a padesátým rokem věku ženy, provází i další nepříjemné projevy. K nejznámějším a nejčastějším patří podrážděnost, časté změny nálady, návaly horka, poruchy spánku, přibývání hmotnosti, výrazné noční pocení, případně bušení srdce a další. K potlačení zdravotních problémů se používají léky, které organismu dodávají chybějící hormony.
Jarní únava
Dlouhodobé podceňování důležitosti oddychu v životě se nevyplácí. Vyčerpaný organismus je více náchylný k virózám, oslabený imunitní systém hůře zvládá každodenní zátěž. Co pomáhá proti jarní únavě? V prvé řadě zvýšený příjem vitaminů, nejlépe v přirozené podobě. Častěji jíme ovoce a zeleninu, pijeme bylinkové čaje. Nesmíme zapomínat ani na pohyb. Tělu prospěje alespoň půlhodinová procházka denně, jakýkoli sport, pravidelné cvičení, pobyt v přírodě. Omezit je třeba pití černé kávy, alkoholu, kouření. Důležité je vyhýbat se stresu, dbát o pravidelný příjem tekutin.
(mv)

DODATEK
Imunitní systém můžete posílit pravidelným otužováním. Najděte si čas sami na sebe, věnujte se tomu, u čeho si odpočinete a na chvíli zapomenete na všední starosti.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2184124
DnesDnes369
VčeraVčera564
Tento týdenTento týden3154
Tento měsícTento měsíc11063

Partnerské weby