Permanentní únava, poruchy spánku, problémy se soustředěním, deprese, časté bolesti hlavy. I tyto projevy mohou být za workoholismem, jde o neklamné a varovné signály závislosti na práci. Jak ukazuje jeden z průzkumů, dvaatřicet procent lidí pracuje kromě běžné pracovní doby i doma. Třicet procent zaměstnanců si prodlužuje pracovní dobu, čtyřiaadvacet procent lidí si svou práci nosí z práce domů, pracovním povinnostem běžně věnuje svůj volný čas.
K jakému typu workoholika patříte? Jestliže patříte k lidem, kteří nadměrně pracují, i když nemusejí, ve dne v noci, potřeba relaxace, odpočinku nebo spánku je u vás nulová, podle profesora B. E. Robinsona jste urputný typ. Jestliže nesnášíte nudu, čas, kdy se vůbec nic neděje, sami rádi vyvoláváte komplikace a problémy, které by se daly řešit, pak jste aktivní typ s poruchami pozornosti. Když se u vás objevují nárazové záchvaty práce, po nichž následují kolapsy, zhroucení, cítíte se vyčerpaní, unavení, patříte k záchvatovému typu. Usilujete o perfektní výkon, dokonalost, postupujete pomalu a máte pocit, že nikdy nejste hotovi, řadíte se k tak zvaným vychutnávačům.
I když závislost na práci postihuje hlavně osoby s vyšším vzděláním, workoholikem může být v podstatě kdokoliv. Špičkový manažer, ředitel firmy, podnikatel, lékař, účetní stejně jako žena v domácnosti. Jestliže pracujete během víkendu, volných pracovních dní, svátků, máte ustavičně problémy s čerpáním dovolené z minulého roku, nemáte čas na své koníčky, zábavu, přátele, na rodinné aktivity, je na čase přehodnotit svoje životní priority, uvědomit si hranice svých psychických a fyzických možností.
Stejně jako jiné závislosti je třeba se workoholismu bránit. Nepsané pravidlo říká, že člověk by z času, kdy nespí, měl polovinu věnovat práci, čtvrtinu rodině a další čtvrtinu zálibám, koníčkům přátelům, příjemným činnostem. Workoholik může tak zvaně „vyhořet“. Opustí ho veškeré síly, mohou se objevit duševní potíže, přijde o přátele, z jeho života se pomalu, ale jistě vytrácí pohoda a pocit štěstí. Žije v neustálém stresu, nedodržuje zásady správného stravování, může mít potíže s nadváhou, dýcháním, nesoustředěností, srdeční těžkosti.
Jak závislosti na práci nepropadnout? Snažte si nastavit jasný pracovní systém a pravidla. Respektujte duševní hygienu, racionálně zvažujte své možnosti, ambice, cíle. Proč jsou workoholici na pracovišti méně oblíbení? Jejich přítomnost může vzbuzovat pro ostatní stres, nejistotu, nestabilitu. Neustále se za něčím ženou, jsou sami se sebou nespokojení, nemají na nic čas, věčně něco kritizují. Postupně se jejich duševní i fyzická kondice zhoršují. I když může být v dnešní době, která se soustřeďuje na výkon, workoholismus vnímán jako pozitivní prvek, opak je pravdou. Závislost na práci je stejně nebezpečná jako každá jiná choroba.
(mv)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1920199
DnesDnes519
VčeraVčera807
Tento týdenTento týden519
Tento měsícTento měsíc16539

Partnerské weby