Někdo se cítí být starý už po padesátém roce věku, jiný i v sedmdesáti letech vypadá jako vitální čipera. Kdy jsme vlastně staří? Dnes se za počátek stáří označuje věk 65 let. Roky mezi 40 až 59 lety za střední věk, 60 až 74 let jako období stárnutí. Stáří je věk mezi 75 - 89 lety, 90 let a více se považuje za dlouhověkost. Z medicínského hlediska je člověk starý od pětasedmdesáti let, podle nejnovějších studií je ovšem předpoklad, že se tato hranice v budoucnosti posune až na 80 let.
Jak žít, abychom byli i ve stáří fit? Bude záležet na každém jedinci, v jakém žije prostředí, jaké jsou jeho finanční možnosti, zájmy, rodinné zázemí. Přechod z aktivního věku do starobního důchodu neznamená, že rezignujeme na dosavadní způsob života. I tuhle podstatnou změnu životního rytmu lze využít ke svému prospěchu. Těšit se z věcí, na které dříve nezbýval čas, vnímat a užívat si vše krásné, co život nabízí.
Nemoci se nikomu nevyhýbají. Každý jsme jiný a máme sklon k určitým nemocem. Záleží na genetických předpokladech, na tom, do jaké míry jsme se dosud o své zdraví starali. K mladistvějšímu vzhledu nám mohou pomoci plastická operace, různé kosmetické zákroky, ale o tělesnou a duševní schránku se musíme postarat sami. Na zdravější životní styl není nikdy pozdě. Udržovat tělo v dobré kondici znamená věnovat se nějaké fyzické aktivitě přiměřené věku, zdravotním možnostem. Na pravidelné procházky na čerstvém vzduchu, jednoduché tělesné cvičení, ranní rozcvičku je dobré si každý den vyhradit určitý čas.
Správná výživa. S přibývajícím věkem se na ni tolik nedbá. Přitom má stravování ve vyšším věku svá specifika související se zdravotním stavem. Mnoho seniorů už má problémy s chrupem, který znemožňuje konzumaci některých potravin, objevují se poruchy trávicího systému, snižuje se pocit žízně, chuťové vjemy. Jídelníček seniora by měl být pestrý. Doporučuje se jíst alespoň pětkrát denně menší porce, nehladovět a také se nepřejídat. Kuchyňská úprava jídel by měla být šetrná, aby se zamezilo ztrátě vitaminů. Podle nutričních terapeutů by ve stravě neměly chybět kvalitní bílkoviny v podobě drůbežího a libového vepřového masa, ryb, mléka a mléčných výrobků, luštěnin. Je žádoucí zvýšit příjem vlákniny, čerstvého ovoce a zeleniny, omezit spotřebu sladkostí a také méně solit.
Osobní hygiena. Zanedbávání osobní hygieny u starších lidí je velmi časté. Podceňují péči o tělesnou čistotu, ale denní osprchování by mělo být samozřejmostí. Udržování tělesné čistoty mnohdy starým lidem ztěžuje jejich onemocnění, například postižení kloubů, revmatismus, poruchy zraku a podobně. Mnoho obchodních společností dnes nabízí chytré pomůcky pro osobní hygienu seniorů, nejrůznější kompenzační pomůcky umožní uchování soběstačnosti seniorů i ve vyšším věku.
Mezilidské vztahy. Udržování a navazování kontaktů s lidmi ze sousedství, případně s bývalými spolupracovníky brání pocitu osamělosti. Samotářství je jistou cestou k úpadku, v horším případě k degeneraci osobnosti. Pokud člověk žije sám, neměl by se lidí stranit, ale využít každé příležitosti prohodit pár slov s doručovatelkou, prodavačem, s pedikérkou, neodmítat pokusy sousedů o sblížení. Vždyť takový kontakt se může natolik rozvinout, že můžeme získat dobré přátele i nového životního partnera. (ruch)


DODATEK
Se stárnutím se u většiny zdravých lidí myšlení zpomaluje a zhoršuje se schopnost ukládat nové informace.
Procvičování paměti je pro udržení psychického a fyzického zdraví velmi podstatné. Proti demenci se můžeme bránit pravidelnou duševní a tělesnou aktivitou, racionální stravou.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2128437
DnesDnes619
VčeraVčera851
Tento týdenTento týden3224
Tento měsícTento měsíc21930

Partnerské weby