Sport udržuje fyzickou krásu a tělo v kondici. Mezi tělesnou aktivitou a rizikem srdečních onemocnění nebo vysokého krevního tlaku existuje přímá souvislost. Zjednodušeně řečeno, pravidelný pohyb znamená menší riziko srdečně-cévních chorob, skvělý prostředek proti velkému stresu, lék na obezitu. Pro zdravé srdce jsou ideální vytrvalostní disciplíny, jako jsou například plavání, rekreační běh, rychlá chůze, ve velké oblibě je v poslední době nordic walking. V podstatě jde o aerobní aktivity, při kterých se prostřednictvím zvýšeného přísunu kyslíku zlepšuje plicní ventilace, zvyšuje se celkové množství krve, která je schopná lépe po těle rozvádět kyslík.
Vědci však varují před přílišnou zátěží organismu. Vrcholový sport je obrovskou zátěží nejen pro pohybový aparát, ale i srdce. Není nic ojedinělého, že vytrvalostní závodníci onemocní poměrně vzácnou ventrikulární arytmií, kvůli které mohou třeba i zemřít. Někteří kardiologové se domnívají, že srdce je schopné tolerovat jen určitou zátěž a vypozorovali sklon k nebezpečnému onemocnění například u cyklistů. Dlouhodobá zátěž při intenzivním tréninku a při závodech prý poškozuje svalovinu srdce, což později vede k zmiňované arytmii. Nepravidelné ozvy přitom prý vznikají v pravé srdeční komoře. Lékaři proto doporučují sportovat s mírou, nebo podstupovat odborná vyšetření srdce. V případě, že se arytmie vyskytne, je v zájmu života sportovce, aby s nadměrnou zátěží okamžitě skončil. Ideální je věnovat se pohybu patnáct až třicet minut denně, aby z něj člověk vytěžil maximum.
(es)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237427
DnesDnes532
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1365
Tento měsícTento měsíc13492

Partnerské weby