Myslíte si, že se s únavou nedá nic dělat? Pokud jste se rozhodli aktivně s ní bojovat, tady je několik tipů:
Správné dýchání. Správné, tzv. hluboké břišní dýchání nejen odstraní únavu, ale vede i ke zmírnění úzkostných stavů, zlepšení spánku, k poklesu zvýšeného krevního tlaku atd. Zkoušejte dýchat břichem několikrát za den. Nevíte jak na to?
+ Lehněte si na záda a položte si na břicho knihu. Uvolněte břišní svaly a zhluboka se nadechněte, aby se břišní stěna i s knihou co nejvíce zvedla. Při výdechu by měla naopak klesnout. Několikrát opakujte.
+ Zaujměte pohodlnou polohu. Zachovejte rovná záda. Zavřete oči a uklidněte svoje myšlenky. Nosem se zhluboka nadechněte, zadržte dech, napočítejte do pěti, stiskněte pravou nosní dírku, vydechněte levou a počítejte do pěti. Nosní dírku střídejte. Opakujte asi desetkrát.
+ Ještě účinnější je tzv. plný jógový dech, při kterém obecně platí, že výdech má trvat trojnásobnou dobu nežli vdech. Přitom dýcháme velmi pomalu.
Poslech hudby. Příznivě může působit i poslech hudby. Pomalé, příjemně něžné melodie uklidňují mozkovou aktivitu. Doporučuji mít ve své diskotéce pro uvolnění tyto hudební skladby: W. A. Mozart: Malá noční hudba, A. Vivaldi: Čtvero ročních období, Beethoven: Largo z Koncertu pro housle a orchestr D-dur.
Blahodárná koupel. Koupel neslouží jen k hygienickým účelům, ale může přispět ke zklidnění a povzbuzení. Před koupelí si dopřejte masáž „za sucha“ masážní rukavicí. Masáž vám povzbudí krevní oběh a uvolní svaly. Při napouštění vany nešetřete vodou, teplota vody by se měla pohybovat okolo 37 stupňů Celsia. Ve 100 ml mléka nebo vody rozpusťte pět kapek grepového olejíčku a přilijte do koupele. Po koupeli se budete cítit jako znovuzrozená.
Aromaterapie. Japonští psychologové prováděli u zaměstnaných lidí mnoho testů, jak pomocí aromatických sloučenin zvýšit jejich pracovní schopnosti a koncentraci a snížit únavu a ospalost. Řadou testů zjistili, že nejlepších výsledků dosahují při nasycení vzduchu bazalkou, eukalyptem, levandulí, jasmínem, hřebíčkem, bergamotem, ale nejvíce citrusy.
Léčivé byliny. Existují bylinky, které působí jako rostlinné harmonizátory a mohou dopomoci k pohodě a celkovému vyrovnání. Z našich bylinek bychom neměli zapomínat na meduňku lékařskou a šípky. Šípkový čaj je vynikající vitaminový a osvěžující prostředek. Božský kořen - ženšen - je doporučován při celkové slabosti organismu a pomáhá odstraňovat únavu. Také maralový kořen (parcha) snižuje únavu a zvyšuje fyzickou a duševní odolnost. K dalším rostlinám, které pomáhají překonat stres a únavu, zvyšují odolnost a výkonnost organismu a oddalují stárnutí, patří eleuterokok a schizandra (klanopraška).
Vitalizující nápoj. Všichni sportovci znají povzbudivé účinky citronové šťávy. Nahraďte svůj obvyklý ranní čaj nebo kávu sklenicí vody se šťávou z čerstvého citronu. Nejenže vás to osvěží, ale nastartuje to vaše játra, hlavní orgán s detoxikační činností. Tento nápoj urychluje vyplavování škodlivin z našeho organismu.
Pro lepší soustředění. Nejspíš se domníváte, že jedině pořádný šálek kávy vás povzbudí a lépe se na práci soustředíte. S velkou pravděpodobností by vás ale více povzbudil a poskytl vám lepší koncentraci vitamin C. Měli byste vědět, že nedostatek tohoto vitaminu může být příčinou nesoustředěnosti, pocitu únavy a otupění.
(jam)

DODATEK
Celosvětově populární rostlinný lék ginko biloba se nejčastěji používá jako lék, který posiluje paměť a zvyšuje koncentraci. Také zmenšuje depresivní a úzkostné stavy. Bývá doporučován na utišení bolesti hlavy, závratí a k rychlejšímu zotavování po nemoci.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237379
DnesDnes484
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1317
Tento měsícTento měsíc13444

Partnerské weby