Železo má na funkci mozku přímý vliv, hraje důležitou roli při zásobení mozku kyslíkem, jenž se váže na hemoglobin. Tento minerál podporuje schopnost učení, zejména učení nazpaměť, posiluje koncentraci a pomáhá proti vyčerpání či únavě. Železo zvyšuje obranyschopnost organismu, je prospěšné v dospívání. Nedostatek železa je nejběžnější příčinou chudokrevnosti. V době těhotenství zvyšuje pravděpodobnost nízké porodní váhy novorozence a předčasného porodu. Předchází stárnutí, neboť dodává pokožce tonus a obnovuje pružnost kůže.
Železo se nejsnadněji vstřebává nalačno nebo s jídlem, nejlépe s malým kouskem masa a zeleninovým salátem (stravou bohatou na vitamin C). Větší potřebu železa mají lidé při redukčních dietách a vegetariáni. Více železa potřebují ženy, které se pokoušejí otěhotnět, zvláště je-li jejich strava chudá na pokrmy z masa. Zvýšenou potřebu železa mají i pacienti s Crohnovou chorobou nebo po resekci žaludku či střev.
Přírodní zdroje železa - železo obsahuje veškeré červené maso, krev, vnitřnosti, mořské plody, pivní kvasnice, ořechy, strouhaný kokos, mořské řasy, špenát, luštěniny, sušené ovoce, celozrnná a sójová mouka, pšeničné klíčky a otruby, zelené druhy zeleniny, madle, kakao, houby, hrášek. Doporučenou denní dávku železa pro dospělého obsahuje například jedna miska cereálií obohacených železem, porce hovězího steaku, porce pokrmu ze zvěřiny, porce domácích jelítek, tvarohový ovocný krém, hrst sušených broskví nebo meruněk, tři lžíce dýňových semen.
(jam)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237378
DnesDnes483
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1316
Tento měsícTento měsíc13443

Partnerské weby