Máte nadváhu, a přesto se přejídáte? Svůj život si nedokážete bez cigaret představit? Jste stále v jednom shonu a nevíte, co je odpočinek? V tomto případě je vaše srdce v ohrožení. Nemoci srdce a cév způsobují v Česku až polovinu úmrtí. Proto je důležité se o něj správně starat. Jak jeho život prodloužit? Méně tuků a cukrů
V jídelníčku bychom si měli dávat pozor na přepalované tuky, dát přednost rostlinným před živočišnými. Ve stravě upřednostňujeme potraviny, které udrží optimální hladinu cholesterolu. Patří mezi ně například oves, zelený čaj, ořechy, jablka, borůvky, mandle, cibule, rajčata, česnek, hnědá rýže, cibule.
Pozor na vysoký krevní tlak
Je jedním z rizikových faktorů a především zapříčiňuje trvalé poškození srdečně-cévního systému. O hraničním krevním tlaku se hovoří při hodnotách nad 140/90 mmHg, za ideální krevní tlak se považuje hodnota do 120/80 mmHg. Nejúčinnějším bojovníkem proti vysokému krevnímu tlaku jsou z potravin například banány, červená řepa, celer, hořká čokoláda, ovesné vločky nebo zelený hrášek.
Pohyb
Jakýkoli pravidelný pohyb, při němž se zvedne tepová frekvence, je pro udržení zdraví srdce důležitý. Podle odborníků stačí půlhodinová chůze ostřejším tempem denně. Mezi doporučované sporty patří také plavání, běh, jízda na kole. I práce na zahrádce nebo úklid domácnosti lze považovat za příležitost, jak být aktivní a posílit své srdce. Snažte se omezit čas strávený u počítače na minimum, nahraďte ho jakoukoliv fyzickou aktivitou. I chvíle strávené u televize je možné využít k nejrůznějších protahovacím cvikům nebo třeba jízdě na rotopedu.
Nekuřte
Tabákový kouř obsahuje velké množství jedů, které mohou poškodit srdce a cévy. Za rozvoj srdečních a cévních chorob jsou odpovědné zejména dvě látky - nikotin a kysličník uhelnatý. Kouření působí nepříznivě nejen na srdce, ale je jedním z nejrizikovějších faktorů pro vznik dalších chronických onemocnění a potíží. Podle statistiky každý třetí čtyřicátník, který kouří více než dvacet cigaret denně, zemře před dovršením důchodového věku. Jak dokládá celá řada studií, i pasivní kouření ohrožuje srdce. Proto je nutné omezit vystavování se cigaretovému kouři na co možná nejnižší míru.
Méně stresu
Srdci prospěje optimistický pohled na svět. Méně stresu, více relaxace a oddychu, hodně smíchu. Srdce lidí, kteří jsou vystresovaní, mají stále nějaké obavy, starosti, nedokážou ventilovat své emoce, je v neustálém ohrožení. Důležité je se s nimi někomu svěřit, vypovídat se z nich, najít si způsob relaxace, který duši povzbudí, organismus zregeneruje, pomůže vyplavit stres.
(pru)

DODATEK
Mnoho lidí se domnívá, že srdečně-cévní onemocnění ohrožuje především starší generaci. Infarkty myokardu dnes nejsou u dnešních třicátníků vzácností. Proto je důležité se o srdce starat už v mladém věku, na prevenci však není nikdy pozdě ani tehdy, když se člověk blíží k důchodu.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2259266
DnesDnes170
VčeraVčera685
Tento týdenTento týden855
Tento měsícTento měsíc14674

Partnerské weby