Celý den se snažíte udržet mlsnou na uzdě, dáváte přednost nízkotučným jídlům, ale když přijdete z práce domů, sníte všechno, co vám přijde pod ruku. Máte nejvíce chuť na sladké? Jste závislí na čokoládě, sušenkách, zavděk vezmete i obyčejnou hašlerku? Když si ale sladké budete zakazovat, tím většímu zlozvyku konzumovat cukrovinky v jakémkoli množství propadnete a zbytečně se tak dostáváte do stresu. Proto byste si neměli nic odpírat, ale dávat přednost takovým, které tělu nejméně ublíží. Jakým dobrotám dát přednost, nebo čím je nejlépe nahradit?
Všechno začíná v hlavě
Jak potvrzují výzkumy, dodávka rychlého cukru v podobě sladkostí stimuluje v mozku tu část, která zodpovídá třeba za závislost na kouření nebo užívání drog. Stejně tak může být člověk závislý i na cukru. Jestliže se rozhodnete této závislosti zbavit, zkuste si pravdivě odpovědět, co cítíte, když se dostaví chuť na sladké. Přiznejte si, že po sladkém často sáhnete v případě, když se vám něco nepovedlo, potřebujete zahnat stres, zajíst pocit osamělosti, nezdar, smutek či nudu. Jednou z příčin nadměrné chuti na sladké, je nedostatek dopaminu. Jde o chemickou látku, kterou mozek produkuje, a považuje se za hormon štěstí.
Pravidelné jídlo
Chuť na sladké se dostavuje tehdy, když v těle poklesne hladina cukru v krvi. Tomu můžeme zabránit tak, že během dne budeme jíst pravidelně, raději častěji a menší porce. Do jídelníčku je dobré zařadit potraviny s nízkým glykemickým indexem. Důležité je nahradit rafinovaný cukr přirozeným cukrem v ovoci. Tím se nejen uspokojí chuť na sladké, ale tělo zároveň zásobíme prospěšnou vlákninou, vitaminy, minerály a antioxidanty. Důležitou roli sehrává i snídaně. Její absence je nejčastějším důvodem pozdějšího přejídání a konzumace různých pamlsků. Hladinu krevního cukru stabilizují bílkoviny. Pozor na sladké nápoje.Takové tekutiny patří k největším dodavatelům tak zvaných prázdných kalorií. Jejich konzumace často pokrývá celodenní doporučovanou dávku cukru.
Pohyb místo čokolády
Jestliže se dostaví chuť na sladké, o příjemné pocity se místo bonbonů a čokolády postará pohyb nebo sex. Aby se v mozku tvořil dopamin, hormon štěstí, stačí se věnovat nejrůznějším činnostem. Někdo zvolí chůzi do schodů, pro jiného mohou být příjemně stráveným časem práce v domácnosti či na zahrádce, další dá přednost jízdě na kole, plavání či tenisu.
Šidítka
Jak radí odborníci na výživu, chutě na sladké lze ošidit například proteinovými tyčinkami, dvěma kousky kvalitní tmavé čokolády, která má vysoký podíl kakaa. Dobrou volbou bude mražené ovoce, nebo rozšlehaný tvaroh či nízkotučný jogurt s čerstvým ovocem. Kdo nevydrží bez dortů, přednost by měl dát lehkým piškotovým moučníkům s ovocem a želatinou. Sladkosti lze nahradit sušeným ovocem. Hladinu krevního cukru a chuť na sladké pomáhá udržet pod kontrolou stopový prvek chrom, který lze zakoupit v lékárně.
(es)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237971
DnesDnes106
VčeraVčera970
Tento týdenTento týden1909
Tento měsícTento měsíc14036

Partnerské weby