Švýcarský antropolog Jeremy Narby v polovině osmdesátých let minulého století sbíral mezi domorodci peruánské Amazonie materiál pro svou doktorskou práci. Fascinovaly ho úžasné schopnosti amazonských šamanů, začal se věnovat výzkumu jejich života. Zbavili ho totiž mimo jiné bolestí zad, s nimiž si evropští lékaři nevěděli rady a označili je za nevyléčitelné. J. Narby se snažil zjistit, kde vzali „primitivní lidé“ své botanické vědomosti a také to, jak se naučili využívat k lékařským účelům některé vzácné rostliny. Nepoměr mezi počtem rostlin a možností, že by třeba jen jediný recept byl získán náhodou nebo pomocí pokusů, byl obrovský. V amazonských pralesích existuje na 80 000 druhů rostlin. Pokud by měl být objeven léčebný prostředek složený ze dvou druhů rostlin, musely by se vyzkoušet všechny možné kombinace - a těch je tři miliardy a sedm set milionů. Mnohé z domorodých léků přitom využívají hned několik druhů rostlin. Ukázkovým příkladem záhadných vědomostí šamanů je ayhuasca. Jde o kombinaci dvou rostlin. Jedna složka pochází z listů keře a obsahuje hormon dime-thyltryptamin (normálně je vylučován lidským mozkem, je to silný halucinogen, který západní věda objevila až roku 1979). Když se užívá orálně, je rozložen enzymy v žaludku a neúčinkuje. Druhá složka ayhuasky pochází z plazivé liány a obsahuje několik látek, který chrání zmiňovaný hormon před enzymy a tedy i před rozkladem. Ayhuasca ve světle toho tedy vypadá jako droga vytvořená na objednávku. Jako by byly zadány požadavky kladené na výslednou směs a pak byly nalezeny správné ingredience, které požadavky splňují. Jak se to mohlo podařit bez pokusů a omylů? I léky moderní medicíny přece vznikají celá léta či desetiletí zkoušením a kombinováním poměrů ve výzkumných laboratořích. Když se Jeremy Narby šamanů ptal, jak na to přišli, dostalo se mu odpovědi, že informace mají přímo od halucinogenních rostlin.
J. Narby předkládá ve své knize, v níž shrnul poznatky svých výzkumů (Kosmický had, DNA a prameny vědomí), i jiný podobný příklad k zamyšlení - připomíná vznik kurare. To je silný nervový jed, jehož složky pocházejí ze sedmi rostlin a jenž odpovídá velice specifickým požadavkům. Domorodci potřebovali látku, která by nanesená na špičky jejich šipek do foukaček zabila zvíře a zajistila, aby spadlo na zem (opice žijící v korunách stromů často po zásahu šípu s jiným jedem reflexivně sevřou větev a zemřou na stromě, mimo dosah lovce). Dalším požadavkem bylo, aby maso uloveného zvířete nebylo jedem znehodnoceno a zůstalo poživatelné. Je to nepochopitelné, ale kurare všechny požadavky splňuje! Uvolňuje svaly (zabíjí tím, že ochromí dýchání), je účinné pouze tehdy, když se dostane do krevního oběhu (proto se natírá na šipky) a nemá účinky, je-li požito ústy. Výroba kurare není jednoduchá, trvá několik dní. Další záhadou je, že se v amazonských pralesích používá na 40 druhů kurare. Mají tytéž vlastnosti, ale v každém jsou trochu jiné přísady, neboť v jednotlivých oblastech nerostou stejné rostliny. Jako by bylo kurare objeveno 40 krát! Obyvatelé Amazonie tvrdí, že kurare dostali od duchů prostřednictvím šamanů. Narby došel k závěru, že šamani mluví pravdu, když tvrdí, že znalosti získávají pod vlivem halucinogenů, ve stavu extáze. Podle Narbyho hypotézy šamani v tranzu nezískali od duchovních bytostí jen vědomosti léčitelské, ale i jiné užitečné informace (umění tkaní, zručnost práce se dřevem a podobně). Narby si také povšiml, že vidění šamanů na celém světě obsahují určité klíčové obrazy - základním je dvojice hadů existující prý uvnitř každé živé bytosti. Uvědomil si, že jsou skoro jako DNA. Šamani uvádějí onu dvojici hadů jako zdroj svých pozoruhodných znalostí - a právě s takovými hady se setkal i Narby, když vyzkoušel účinky ayhuasky sám na sobě.
Narby našel řadu příkladů v mýtech a šamanských tradicích „primitivních“ kultur z Peru a Austrálie, které podporují jeho hypotézu o spojitosti mezi hady a DNA. Šamani tvrdí, že "hadi" mají vědomí a že s nimi vstupují do dialogu. Pokud šamani skutečně vedou nějakým způsobem dialog s DNA, znamená to, že DNA musí být inteligentní. Dokáže DNA rostlin porozumět otázkám šamanů a komunikovat s jejich DNA? Může DNA jednoho živého tvora hovořit s jinou?
(xar)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2309850
DnesDnes325
VčeraVčera936
Tento týdenTento týden325
Tento měsícTento měsíc16776

Partnerské weby