Dříve panoval všeobecně rozšířený názor, že artróza je podmíněna opotřebováním kloubů ve stáří. Bolesti kloubů však nejsou jen problémem lidí v seniorském věku nebo profesionálních sportovců. Degenerativními změnami trpí podstatně mladší lidé. Chrupavka, pokrývající plochu kloubu, časem ztrácí částečně svou substanci a začne se rozkládat. Toto stadium může trvat dlouhé roky, aniž by člověk pociťoval nějaké bolesti. Jednoho dne však dostane z ničeho nic zvláštní pocit napětí a tlaku v kloubech, což může být neklamný signál, že opotřebování kloubů je už značně pokročilé.
Co vede k jejich předčasnému opotřebování?
V prvé řadě se může jednat o genetickou záležitost. Na stav kloubu značně působí i prostředí, v němž se pohybujeme. Pokud dlouhodobě setrváváme v místě, kde se vyskytují určité bakterie, plíseň, může to organismus poškozovat i v podobě problémů s klouby. Ty jsou nepochybně namáhány také nadměrnou váhou, obezitou. Onemocnění artrózou je bohužel nevyléčitelné, ale postupné opotřebování kloubů můžeme zpomalit vhodným životním stylem. Jak radí odborníci, důležité je docílit optimální váhy. To znamená vyvarovat se nezdravých a tučných potravin, vyhýbat se větší spotřebě piva, alkoholu, věnovat se pravidelně pohybu - stačí 2 až 3x v týdnu podle momentálního zdravotního stavu. Jako vhodné sporty se doporučuje plavání, cyklistika, vycházky, pobyt v přírodě, běh v měkkém terénu, jóga.
Co zmírní obtíže?
Z lidových receptů připomeňme teplé a studené obklady. Stačí kus látky namočit do vody teplé 20 až 25 stupňů Celsia, trochu vyždímat a přiložit na bolestivé místo. Mokrou látku je třeba ještě omotat suchou nebo ručníkem. Z přírodní medicíny stojí za zmínku například zelný zábal. Dva listy z bílého zelí trochu rozmačkáme aby pustily šťávu, přiložíme na postižené místo a stáhneme elastickým obvazem. Necháme působit nejméně půl hodiny. Zkušeným bylinářkám se osvědčovaly i zábaly z cibule či česneku spolu s tvarohem. Do pěti stroužků prolisovaného česneku nebo do jedné velké nakrájené cibule na kostičky zamícháme 250 g měkkého tvarohu a navrstvíme na bolavé místo buďto přímo či vložíme do gázy. Necháme působit až dvě hodiny.
(mv)

DODATEK
Víte, které potraviny přispívají k lepšímu stavu pacienta s artrózou? Například semena slunečnice, mandle, lískové ořechy kvůli vitaminu E. Pro stavbu kostí důležitý vitamin D najdeme v tučných mořských rybách, lososu, makrele, tuňáku.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2169745
DnesDnes348
VčeraVčera647
Tento týdenTento týden995
Tento měsícTento měsíc15921

Partnerské weby