Když někdo z rodiny trpí depresemi, je obézní, má problémy se srdcem nebo dokonce nějaký typ rakoviny, je velká pravděpodobnost, že vás něco podobného také čeká. Nicméně to, že máte v sobě něco geneticky zakódováno, neznamená, že se taková choroba může objevit. Otázkou zůstává, o kolik procent je riziko onemocnění vyšší, než u zdravého člověka.

Kardiovaskulární onemocnění
Jestliže některý z rodičů zemřel na infarkt před dosažením šedesátého roku života, jste podobným onemocněním ohroženi pětkrát více než zdravá osoba. Rizikovým faktorem je v takovém případě vysoká hladina cholesterolu, vysoký krevní tlak, cukrovka, obezita.
Prevence: Starostem se srdcem pomůže předejít zdravý životní styl. Jezte zdravě. Vyhýbejte se tuku, zejména živočišnému, dejte přednost kvalitním rostlinným tukům - například olivovému. Zařaďte do jídelníčku více ryb, luštěnin, celozrnných produktů, zaměřte se na nízkotučné mléčné výrobky. Ovoce a zelenina jsou bohatým zdrojem antioxidantů, látek, které brání tvorbě aterosklerotických plátů zužujících arterie. Zahoďte cigarety. Hýbejte se. Pravidelně cvičte - třicet minut fyzické aktivity denně představuje nejen zlepšení fyzické a psychické kondice, ale celkového zdraví. Shoďte nadbytečné kilogramy - redukce tělesné váhy významně snižuje kardiovaskulární a metabolická rizika.

Rakovina prsu
Ne všechny formy tohoto onemocnění jsou dědičné. Vyšší riziko výskytu může být v případě, kdy byly matka nebo blízká pokrevní příbuzná postiženy rakovinou prsu v mladším věku nebo šlo o postižení obou prsů. Zatímco ženě se zdravými předky hrozí dvanáctiprocentní riziko, u žen s genetickými předpoklady to bude třicet procent.
Prevence: Usilujte o udržení optimální hmotnosti. Podle odborníků se míra rizika výrazně zvyšuje u žen, které jsou obézní. Nádorové onemocnění prsu je podle celé řady studií ovlivněno také vyšší konzumací alkoholu. Ženy, které denně vypijí víc než půl litru, mají větší předpoklady, že si je choroba najde. Dbejte o vyvážený, pestrý jídelníček s dostatkem ovoce a zeleniny, nejezte živočišné tuky. Věnujte se aerobním aktivitám. Intenzivní cvičení by se mělo stát každodenní součástí vašeho života. Kdo pravidelně cvičí, může snížit riziko rakoviny téměř o třetinu. Každá žena by si měla jednou za měsíc sama vyšetřit prsa na přítomnost uzlíkovitých a jiných změn. Nepodceňujte každoroční prohlídku u gynekologa.

Osteoporóza
Osteoporóza neboli řídnutí a křehnutí kostí je metabolické onemocnění, pro které je charakteristická nízká hustota kostní hmoty, porucha mikroarchitektury kostí. Genetická predispozice je jedním z nejdůležitějších faktorů pro vznik této choroby.
Prevence: V prevenci je klíčový pravidelný pohyb. Věnujte se činnostem, při nichž dochází k zatěžování kostí. Ideální je chůze, kterou může každý provozovat bez ohledu na věk. Vhodnou aktivitou je například tanec, přiměřené posilování, plavání, jóga, pilates. Fyzické aktivitě je dobré se věnovat alespoň pětkrát týdně po dobu dvaceti minut nebo třikrát týdně třicet minut. Ve stravě dbejte na vyšší příjem kalcia. Nachází se například v mléce a mléčných výrobcích, máku, rybách, zelenině, jako je brokolice, mangold, luštěninách, neloupané rýži, sójových bobech. Pro rozvoj kostní hmoty je důležitý hořčík, který najdete v listové zelenině, krůtím mase, slunečnicových semínkách. Snižte příjem červeného masa a počet šálků s černou kávou. Nekouření a nízká spotřeba alkoholu mají také důležitý význam v prevenci osteoporózy.
(es)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2127876
DnesDnes58
VčeraVčera851
Tento týdenTento týden2663
Tento měsícTento měsíc21369

Partnerské weby