Po tisíce let byly pro lidstvo nestravitelné látky, kterým dnes říkáme vláknina. Se vzrůstajícím nadbytkem mnoha druhů potravin a zvláště po zrušení potravinových omezení po druhé světové válce však vzrostla obliba bílého chleba a ve stravě ubyla zelenina. Čerstvé syrové ovoce i zelenina tak byly nahrazeny tučnou a cukernatou stravou ve formě různých zákusků a narychlo konzumovaných pokrmů.
Mnoho odborníků v oblasti výživy tuto skutečnost dává do přímé souvislosti s nárůstem střevních obtíží, zácpy, hemoroidů a rakoviny tenkého i tlustého střeva v posledních dvou stoletích. Lidé také častěji trpí nadváhou a mají vysoký krevní tlak, který nadmíru zatěžuje srdce. Dnešní lékaři i alternativní léčitelé věří, že právě dieta s vysokým obsahem vlákniny může pomoci tyto potíže odstranit. Při této příležitosti je pak třeba položit si otázku, jaký by měl být ideální příjem vlákniny? Průměrný dospělý člověk by měl usilovat o celkový denní příjem, který se pohybuje kolem 30 gramů. Toto množství může jednoduše zajistit kombinace následujících pokrmů: miska müssli nebo celozrnných obilnin (obsahuje 3,5 g vlákniny), krajíček celozrnného pšeničného chleba (2,5 g), celozrnný pšeničný sendvič (5 g), kus ovoce nebo hrst oříšků a rozinek (2 g), porce celopšeničných těstovin, luštěnin nebo brambor se středně silnou slupkou (7 g), dvě porce zeleniny (4 g), salát z čerstvého ovoce (4 g). Celkové množství by pak činilo 28 g, což je dostatečné množství vlákniny na den, prospěšné našemu tělu.
(han)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1993124
DnesDnes224
VčeraVčera801
Tento týdenTento týden4144
Tento měsícTento měsíc12740

Partnerské weby