V období nedostatku slunečního světla si mnoho lidí stěžuje na pocity úzkosti, ospalost, špatnou náladu. Podzim a zimní měsíce jsou nejkritičtějším časem, kdy přicházejí deprese a smutky, což potvrzuje i statistika odborných lékařů. Jejich pomoc teď vyhledává pro nejrůznější psychické potíže mnohem více pacientů než v jiných měsících roku. Každý člověk velmi citlivě vnímá den, kdy je ještě ráno dlouho tma a brzy šero, neboť denní světlo má vliv na tvorbu melatoninu a na biologické hodiny v mozku. Melatonin, nazývaný také hormonem štěstí, podporuje spánek, řídí rytmus den a noc. S výrazným úbytkem denního světla souvisejí tak zvané sezónní afektivní poruchy. Typické jsou pro ně depresivní stavy, zhoršená a kolísavá nálada, snížená aktivita a zájem o okolní dění, včetně sexuálního apetitu, zvýšená chuť na sladké a sklony k přejídání, celková ztráta energie. Jak se tomu bránit?
Snažte se do svého domova vpustit co nejvíce denního světla. Pokuste se v jídelníčku omezit pečivo, těstoviny, brambory, sladkosti, pokrmy bohaté na uhlovodany. Zaměřte se na stravu bohatou na bílkoviny, ovoce a zeleninu, u nichž bude docházet k stabilnější hladině cukru v krvi, nebudete tolik unavení a spaví. Velkou roli sehrávají i harmonické mezilidské vztahy, příjemné zážitky, zábava, oblíbené činnosti, pravidelný sport a pohyb. Důležité je rozdělit si čas na pracovní povinnosti a nezapomínat na relaxaci.
(es)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219502
DnesDnes21
VčeraVčera639
Tento týdenTento týden21
Tento měsícTento měsíc12027

Partnerské weby