Někdo chodí spát rád, jiný má se spánkem naopak problém. Co dělat, když trpíme nespavostí, máme přerušovaný spánek, nebo se brzy probouzíme?
Nejdříve se musíme vyhnout rizikovým faktorům nespavosti. Tím je nevhodné prostředí pro spánek zahrnující hluk (tikající budík a jiná elektronika v ložnici), zápach, horko, chlad, nevyhovující lůžkoviny či postel (například tvrdá nebo měkká matrace). Dále se musíme vyhnout užívání stimulujících nápojů, jako jsou káva, energetické nápoje a alkohol před spaním, kouření a jiných stimulujících látek. Rovněž řešení sporů a stresující záležitosti před plánovaným usnutím a zvýšená aktivita či sport méně než 5 hodin před spánkem mohou narušit proces usínání a spánku. Také pospávání během dne a pobyt v posteli v době, kdy normálně nespíme, nám může utvořit návyk, kdy si ulehnutí přestaneme spojovat s dobou, kdy obvykle chodíme spát, a s místem, kde obvykle spíme. Důležitá je tedy zejména spánková hygiena, vyřešení všech rizikových faktorů pro spánek a včasné řešení problémů se spánkem.
O navození spánku se můžeme pokusit pomocí celé řady čajů, které jsou běžně dostupné. Takové čaje či čajové směsi obvykle obsahují meduňku lékařskou, kozlík lékařský či chmel točivý. K dispozici jsou i kapky či tablety s těmito bylinkami. Měli bychom se ale také naučit zvládat stres jak v práci, tak v soukromí, popřípadě se ho snažit omezit. Mnohdy pomůže zaměstnat i ostatní členy rodiny, opustit příliš stresující zaměstnání a více se soustředit. Až teprve nakonec by měla přijít na řadu hypnotika.
(mz)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2202308
DnesDnes286
VčeraVčera540
Tento týdenTento týden1982
Tento měsícTento měsíc12058

Partnerské weby