Ne každý má to štěstí užívat si život ve zdraví i ve vysokém věku. Možná si ani neuvědomujete, že mozek je jediný orgán v těle, který nemusíte šetřit. Čím více ho budete používat, tím lépe. Někdy je mozek přirovnáván k počítači. Avšak

možnosti, jaké má, nelze k žádnému computeru přirovnat. Je neuvěřitelně pružný, přizpůsobivý, dokáže růst, vyvíjet se, reagovat na události, je schopen tvořivé aktivity, jaké nedosáhne žádný technický vynález. V mozku má každý člověk jakýsi filtr, který třídí informace. Nepodstatné zapomíná, důležité si ukládá do dlouhodobé paměti. Obecně stárnutí samo o sobě mozek nijak hrubě nepoškozuje. V průběhu stárnutí počet mozkových buněk denně klesá. Hlavními viníky za výpadky paměti jsou především alkohol, špatná výživa, některé léky, deprese a dlouhodobý smutek, nedostatek podnětů. Je však prokázáno, že u lidí, kteří vedou aktivní život, mozek pravidelně procvičují, množství mozkových buněk naopak vzrůstá. Paměť v podstatě funguje jako sval. Při pravidelné námaze, tréninku mu lze napomoci k dobré kondici, vytvoří se nová spojení. Čím podpořit svěží mysl a pohotové reakce? Nezapomínejte na to, že v jídle je síla. Řídící centrum mozku je závislé na stálém přísunu glukózy a pokud se mu jí nedostává, nelze očekávat jeho maximální výkonnost. Paměť podporují například vitaminy skupiny B, jejichž hlavním zdrojem jsou mořské ryby, vejce, zelená listová zelenina, semínka a ořechy. Funkci mozku posilují také vitaminy C a E. Bohatým zdrojem vitaminu C jsou kromě jiných potravin petrželová nať, citrusové plody, borůvky, zelí, E najdete v celozrnných potravinách, v pohance, brokolici, špenátu, růžičkové kapustě. Zvlášť cenné jsou pro mozek aminokyseliny, na které je bohaté avokádo, drůbeží maso či ryby.

Vysedávání před televizí, pasivní životní styl nikomu neprospívá. Mozek je tak vystaven duševní lenosti. Před sledováním televizních pořadů dejte občas přednost knížce, věnujte se společenským hrám, jako jsou karty, scrabble, šachy, pexeso, při nichž se zapojují četná mozková centra. Procvičíte tak nejen paměť, ale obohatíte si slovní zásobu. Prospěšná je námaha v podobě učení se novým věcem, cizímu jazyku, výborný trénink představuje luštění křížovek, sudoku, logických hádanek. Když se zajímáte o něco nového, hlava musí pracovat naplno, je to pro ni jakýsi mozkový aerobic. Nepodceňujte dostatečný spánek. Snažte se o to, abyste vstávali ráno svěží a odpočatí. Po kvalitním spánku je mozek výkonnější, umožní lepší koncentraci. Naopak unavená mysl vstřebá jen velmi malé množství vizuálních informací.

K duševní svěžesti nesporně přispívá i fyzická aktivita. Pobyt na čerstvém vzduchu, rekreační sport, jednoduchá gymnastika, pohyb obecně okysličuje mozek. Výsledky nejrůznějších studií dokazují, že časté procházky u starších lidí zlepšují funkci té části mozku, která řídí paměť.

(pru)

DODATEK

Víte, že výkonnost mozku u většiny lidí klesá po poledni, kolem sedmnácté hodiny jde zase nahoru a po jednadvacáté hodině znovu klesá?

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1830066
DnesDnes111
VčeraVčera825
Tento týdenTento týden3521
Tento měsícTento měsíc20500

Partnerské weby