Jídlo v dnešním hektickém životě působí jako droga. Je to uspokojující prostředek při velkém psychickém vyčerpání, dobrý pokrm funguje jako způsob úniku od starostí, zklamání, nespokojenosti, poskytuje útěchu v osamělosti. Na jedné straně pozitivně působí na

psychiku, ale nepoměr mezi příjmem a vydáním energie přispívá k nadměrnému ukládání tuku, obezitě, což postupně vede ke vzniku nejrůznějších chorob. Například hypertenze může přinášet velké komplikace, ohrožovat srdce. Obezitou trpí podle průzkumu Všeobecné zdravotní pojišťovny více než šedesát procent mužů a bezmála polovina ženské populace. Platí, že čím vyšší je hmotnost, tím vyšší pravděpodobnost vysokého krevního tlaku v příštích letech. Prevence je ale možná a tou je - jednoduše řečeno - střídmost v jídle. Nevyluxovat lednici po příchodu ze zaměstnání, neusedat s horou dobrot k televizi, jíst vydatně pouze jednou denně. Lepší je dopřávat si méně jídla a častěji, a přitom si hlídat skladbu potravy. Například vyloučit cukr, neboť organismu neposkytuje žádné cenné hodnoty. Denně zařazovat do jídelníčku porci zeleniny nebo ovoce. Důležité je konzumovat potraviny bohaté na bílkoviny, dvakrát do týdne ryby. Přílohy je dobré si hlídat, dát přednost tmavému chlebu, případně celozrnnému, cereálnímu, s obsahem vlákniny. Pokud jde o tuky, mají ve stravě své opodstatnění. Měly by se ale konzumovat v rozumné míře, alespoň polovinu z nich je třeba nahradit rostlinnými oleji.

(map)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1919057
DnesDnes184
VčeraVčera699
Tento týdenTento týden5266
Tento měsícTento měsíc15397

Partnerské weby