Zjistili vám při preventivní prohlídce, že máte zvýšený cholesterol? Pokud je vyšší než 5,2 mmol/l, pak vám lékař jistě doporučil dodržovat nízkocholesterolovou dietu. Víte, že si tělo cholesterol z větší části vyrábí samo v jaterních buňkách, menší část se dostává stravou? Lze ho charakterizovat jako

molekulu, která je životně důležitá pro existenci buněk a obnovu buněčných struktur v celém organismu. Je potřebný pro tvorbu pohlavních a stresových hormonů. Kromě jiného se z něj tvoří vitamin D nebo žlučové kyseliny. Zvýšená hladina cholesterolu může vzniknout i přechodně, například při velké psychické zátěži, dlouhodobém stresu, při potížích se štítnou žlázou. Ale i v případě, že jsou hodnoty v normě, se vyplatí v rámci prevence dbát na zdravý jídelníček.

Není dieta jako dieta

Výživová opatření ke snížení hladiny cholesterolu nejsou nijak drastická, nejde o nízkoenergetickou dietu v pravém slova smyslu, ale o promyšlenou stravu. Samozřejmě v ní jde o tuky, ale nikoli o jejich množství, ale o to, co je jejich zdrojem. Je důležité vyměnit živočišné tuky z mléka a masa za tuky rostlinného původu, tuky z mořských ryb. Preferujte rostlinné tuky, jež obsahují výrazně méně tzv. nasycených mastných kyselin. Vícenenasycené omega-3 a omega-6 mastné kyseliny totiž přispívají ke snižování cholesterolu. Najdete je například ve slunečnicovém, lněném, řepkovém oleji a v tučných mořských rybách, jako jsou losos a tuňák. Co nejvíce je třeba se vyhýbat máslu, sádlu, taveným sýrům, vnitřnostem. K pravidelné konzumaci nelze doporučit tučné uzeniny v podobě paštik, játrovek, tlačenky, jitrnic, čajovek ani bůček, uzené maso nebo škvarky.

Důležitá je úprava pokrmů. Je třeba vyhýbat se jídlům z rychlých občerstvení, přepalovaným, smaženým pokrmům a také polotovarům.

Z jakých potravin vybírat

Pro zajištění optimální hladiny cholesterolu vybírejte méně tučné druhy sýrů, nejlépe 25 % tuku v sušině, maximálně 30 % tuku v sušině, jogurty do 3 % tuku, na indexu jsou všechny smetanové druhy mléčných výrobků. Naopak lze doporučit zakysané mléčné výrobky, kefír, jogurtová mléka a podobně. Hladinu cholesterolu pomáhá snižovat vláknina, proto v jídelníčku pamatujte na cereální celozrnné výrobky, luštěniny. Rozhodně není třeba omezovat množství ovoce a zeleniny. Zajímá vás, jak je to se spotřebou alkoholu? Ta by měla být samozřejmě umírněná, rozumné množství piva nebo vína má prý dokonce zvyšovat hladinu prospěšného cholesterolu. Inspiraci lze hledat u Francouzů, kteří netrpí kardiovaskulárními onemocněními, neboť jsou zvyklí dopřávat si pravidelně skleničku vína.

(es)

DODATEK

LDL cholesterol označujeme jako „zlý“, neboť se ukládá na stěny cév. Ty se zužují a podílejí na vzniku kardiovaskulárních onemocnění, hrozí infarkt myokardu či mozková příhoda. Celkově špatný cholesterol ohrožuje zdraví.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1874954
DnesDnes287
VčeraVčera1029
Tento týdenTento týden4597
Tento měsícTento měsíc17525

Partnerské weby