Bolesti zad se mohou přihlásit v jakémkoli věku. A to nejen po těžké fyzické práci, nepřiměřené sportovní aktivitě, ale také když je člověk ve stresu, prožívá nadměrnou psychickou zátěž. Mohou ale být i příznakem některých chorob, jakými jsou

onemocnění močových cest, ledvin, gynekologické problémy, dýchací potíže a mnohé další. Přejdou-li bolesti v chronické, zpravidla hledáme jakýkoli způsob, jak se jim napříště vyhnout.

Na co se zaměřit v prevenci? V prvé řadě je důležitý jídelníček. Aby záda byla v dobré kondici, nedocházelo k ochabnutí svalů, ve výživě pamatujeme na dostatek bílkovin. Kvalitní bílkoviny najdeme v libovém mase a mléce, v luštěninách. V prevenci bolestí zad sehrávají významnou roli minerální látky, jako jsou vápník, hořčík, mangan, draslík. Potřebné živiny pro zdravou páteř představují vitaminy D, C a skupiny B, zejména B 3. Jeho zdrojem jsou například křen, špenát, růžičková kapusta, rajčata, slunečnicová semínka, celozrnné potraviny, pivovarské kvasnice.

Pozor na jednostranný pohyb. Dlouhé sezení jednoznačně škodí a vede k přetěžování zádových svalů. Proto je důležité dělat si přestávky, občas vstát, projít se, tělo protáhnout. Ke škodlivým stereotypům patří i špatná poloha těla při práci s počítačem. Pamatujeme na to, že obrazovka musí být ve výši očí a minimálně třicet centimetrů vzdálen. Chodidla se musí opírat o podlahu a kolena a kyčle při sezení tvořit pravý úhel. Pozor také na správnou výšku stolu.

Součástí zdravé životosprávy je dostatek fyzické aktivity. Není důležité, jaký rekreační sport pro relaxaci zvolíme. Podstatná je pravidelnost. Jednoduchá gymnastika s několika dřepy, protažení kyčlí, i jednoduché „kočičí hřbety“ svalům prospějí, přinesou maximální uvolnění. Ideální je i obyčejná chůze, svižnější procházky, stoupání po schodech místo jízdy výtahem.

Pozor také na těžké nákupy, nenosíme je v jedné ruce. Ideální je rovnoměrné zatížení na obou stranách. Skvělou volbou je batoh na zádech, případně řemen tašky přehozený křížem přes hrudník.

Podceňovat nelze ani kvalitní spaní, volbu polštáře. Špatná podpora krku, zejména příliš vysoký polštář, může být za problémy se zády, krční páteří, bolestí hlavy. Vyplatí se investovat do speciálního polštáře, který zajistí kromě zdravého ležení i dostatečný komfort.

K tomu, zda budou záda v kondici, v neposlední řadě přispívá i výběr obuvi. Vhodné rozhodně nejsou střevíce na velmi vysokých podpatcích, ale ani pohodlné baleríny. Ideální výška podpatku pro správné držení těla je od dvou do čtyř centimetrů. Napětí v zádech dokáži tlumit také speciální ortopedické vložky, které zmírňují případné nárazy a otřesy při chůzi.

V letním čase nepodceňujeme ani průvan, ofouknutí studeným vzduchem díky klimatizaci. Hrozí nejen chřipka a letní angína, ale i bolesti svalů, kloubů a především zablokovaná záda.

(se)

DODATEK

Pokud se domníváte, že na bolest zad nejlépe zabere působení tepla, nemusí to být vždy pravidlem. Někdy může intenzitu bolesti ještě zvýšit.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2011426
DnesDnes44
VčeraVčera727
Tento týdenTento týden1506
Tento měsícTento měsíc7751

Partnerské weby