Deštivé dny, všudepřítomné chladno, málo denního světla. To nikomu na náladě nepřidá a spíš ho vede k tomu, aby lenošil, ponořil se do negativních myšlenek. Jak tomu předejít?

 

Hýbejte se

Bez ohledu na počasí se zkuste víc hýbat. Každý pohyb se počítá. Jezdíte-li do práce hromadnou dopravou, nezdráhejte se vystoupit o dvě zastávky dříve, dojít pěšky a uvidíte, že ranní únava se svižnou chůzí brzy rozplyne. Podzimní příroda má člověku co nabídnout, lze na ní i za nepříznivého počasí stále co obdivovat. Stačí se jen teple obléci, přibalit si svačinku, termosku s kávou a vyrazit na výlet či procházku. Chůze je obecně pro lidské tělo nejpřirozenějším pohybem, který přispívá k udržení dobrého zdravotního stavu. Nejenže pomáhá s případnou nadváhou, ale pozitivně působí na vyrovnání krevního tlaku, zvyšuje odolnost proti stresu a vypjatým situacím, životním krizím. Významný vliv na fyzickou i duševní kondici, lepší obranyschopnost organismu bude mít i cvičení v obýváku. Hluboké uvolnění, výbornou relaxaci poskytne jóga, je i skvělou terapií proti úzkosti a negativním emocím. Zdravě sedět a cíleně cvičit lze na gymnastickém míči, kterého lze mnohostranně využít k rehabilitaci i posílení fyzické kondice.

Na jídelníčku záleží

Také jídelníček je dobré přizpůsobit ročnímu období. Na podzim a v zimě chuť na čerstvé zeleninové saláty nebo ovoce není tak výrazná a podle výživové poradkyně programu Cambridge Weight Plan Hany Borkovcové je vhodnější si dávat na talíř zdravá jídla buď v teplé podobě nebo vybrat taková, která zahřejí tzv. zevnitř. V chladných měsících doporučuje zvýšit konzumaci koření, které je tzv. termogenní, podporuje trávení a urychluje metabolismus. K těm patří například rozmarýn, zázvor, chilli, fenykl, hřebíček, kari, paprika, skořice nebo pepř. Velmi důležité je přeorientovat se na tepelnou úpravu jídel, jako je pečení nebo vaření v páře. V zimním období je dobré si dopřát teplé zeleninové polévky, vývary a zaměřit se na sezónní suroviny.

Nešiďte spánek

Chladné počasí přímo vybízí k odpočinku. Vyplatí se naslouchat tělu, o co si říká. I dostatečný spánek je neoddělitelnou prevencí nemocí. Každý člověk by měl v průměru spát šest až osm hodin denně. Stejně jako délka spánku je ale důležitý i čas uléhání, podstatné jsou správně nastavené biorytmy našich vnitřních hodin. Podle odborníků na celostní medicínu je nejlepší chodit spát přibližně ve stejnou dobu, případné výkyvy by neměly být nijak dramatické nebo příliš časté. Ideální čas spánku má být od dvaadvacáté hodiny, kdy nejvíce regenerují nadledvinky. Tedy orgány, které jsou zodpovědné za tvorbu stresových hormonů a významně se podílejí na regulaci hormonálního systému. Dostatečný spánek v tuto dobu zvyšuje odolnost vůči stresu a snižuje jeho vliv na organismus. Ve spánku organismus produkuje melatonin, což je hormon zabraňující únavě a zpomalující stárnutí. Ke snížení jeho tvorby naopak vede nikotin, kofein, alkohol, s přibývajícím věkem dochází k jeho poklesu.

(mav)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2278924
DnesDnes39
VčeraVčera734
Tento týdenTento týden3379
Tento měsícTento měsíc11173

Partnerské weby