Tuky umožňují vstřebávání vitaminů A, D, E a K. Dále jsou nezbytné pro funkci buněčných membrán, a tím se podílejí na správné funkci kůže a mozku a činí naše tělo schopným pracovat, neboť jsou nejbohatším zdrojem energie. Tuky podle původu dělíme na

rostlinné a živočišné, které se liší obsahem různých mastných kyselin. Živočišné tuky obsahují pro zdraví nevýhodné nasycené mastné kyseliny, které vedou ke vzniku obezity a zvyšují hladinu škodlivého cholesterolu. Výjimku tvoří ryby, které mají na organismus příznivý vliv a hladinu cholesterolu naopak snižují. Stejnou vlastnost mají rostlinné tuky - oleje. Nejhodnotnější jsou tzv. „panenské oleje“, které jsou vyrobeny lisováním za studena (olivový, slunečnicový, sezamový, lněný apod.).

Omega-3 mastné kyseliny

Chrání před nemocemi srdce a krevního oběhu, mírní poruchy spánku, deprese a tlumí zánětlivé procesy. Jsou obsaženy zejména v mořských rybách. Lidský organismus jich potřebuje malou dávku, asi 1 až 2 gramy denně, přitom 100 g makrely obsahuje 2 g. Ale kolik z nás konzumuje mořské ryby dvakrát týdně, jak doporučují lékaři? Možná vás překvapí, že k rybám s vysokým obsahem omega 3-mastných kyselin patří sardinky, tuňák, pstruh, ančovičky, makrela, sleď. Středně vysoký obsah těchto kyselin mají například okoun, ústřice, pstruh americký, kapr, úhoř.

(žuk)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2166236
DnesDnes142
VčeraVčera563
Tento týdenTento týden2036
Tento měsícTento měsíc12412

Partnerské weby