O soli se říká, že je zabijákem 21. století. Přiměřená spotřeba soli by měla být jen pět gramů denně, jenže průměrně jí spotřebujeme 12 až 20 g na osobu a den, což je trojnásobek až čtyřnásobek doporučené dávky. Proč tolik solíme? Pravděpodobně proto, že nám

přehnaně slané pokrmy více chutnají. Pravdou je, že lidské tělo sůl potřebuje, jenže v jídle jí máme tolik, že netrpíme nedostatkem, ale přebytkem. Při nákupu potravin je dobré sledovat i obsah soli na etiketě. Největším zlem je přisolování hotového pokrmu na talíři, a proto se doporučuje nedávat slánku na stůl. Sůl lze ale dobře nahradit kořením, bylinkami nebo zeleninou. Jíme více ovoce a zeleniny s obsahem draslíku, který částečně vyrovnává vyšší příjem soli. Přehnané dávky chloridu sodného zvyšují krevní tlak a riziko kardiovaskulárních chorob. Sůl zadržuje vodu v těle, velice škodí ledvinám, může přispět i k onemocnění žaludku, vede k vylučování vápníku z kostí, což má za následek onemocnění osteoporózou. Lékaři dodávají, že omezená spotřeba přesolených pokrmů sníží u populace riziko mrtvice a infarktu.

(vít)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2099445
DnesDnes577
VčeraVčera552
Tento týdenTento týden6427
Tento měsícTento měsíc21231

Partnerské weby