Tuky mají více než dvojnásobný obsah energie než ostatní živiny - jeden gram tuku má devět kalorií a je tudíž nejvydatnějším zdrojem energie. Tuky používané k přípravě jídel nebo na mazání pečiva si dovedeme snadno představit a jsme proto snáze schopni jejich spotřebu omezit. Skutečnými „tukovými pastmi“ jsou

ale kromě uzenin také smetana, plnotučné mléko a tučné mléčné výrobky, bílé pečivo, různé sladkosti, chipsy, čokoláda a průmyslově vyráběné hotové pokrmy. Doporučený denní příjem je maximálně 60 g optimálně 40 g tuků. Pro orientaci - středně velká klobása o váze 100 g obsahuje až 30 g tuku, tedy podstatnou část denní potřeby.

Strava s vysokým množstvím tuku zvyšuje četnost obezity a výskyt civilizačních chorob. Na druhou stranu nelze vidět v tucích jen nepřítele. Výzkumy prokázaly, že při snižování tělesné hmotnosti by strava měla dodávat nanejvýš 30 procent energie v tucích. Tuky potřebujeme ke vstřebávání některých vitaminů a zvláště nám prospívají tzv. zdravé tuky, k nimž se řadí omega-3 mastné kyseliny, které se vyskytují v rybím mase. Nic se však nemá přehánět. Doporučení odborníků zní - jezte alespoň jednou týdně pokrmy z mořských ryb, zejména z ryb z chladných vod, jako jsou losos, makrela, tuňák, sardinky, halibut, žralok, treska. Rostlinná strava nabízí omega-3 mastné kyseliny ve lněných semínkách, ořeších, sójových bobech, olivách a za studena lisovaném řepkovém oleji.

(jam)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2147031
DnesDnes586
VčeraVčera713
Tento týdenTento týden1299
Tento měsícTento měsíc14846

Partnerské weby