Trápí vás často bolesti zad? Není se čemu divit, pokud jste pravidelným návštěvníkem posilovny, nebo máte za sebou náročné stěhování nábytku a těžkou manuální práci. Možná vás ani nenapadne hledat viníka za své zdravotní problémy v životním stylu, v běžných denních úkonech. Připomeňme alespoň některé.

 

Máte sedavou práci? Nejčastějším spouštěčem bolestí zad je špatné sezení. Ať už v zaměstnání u počítače nebo doma před televizní obrazovkou. Dlouhodobě strnulá poloha se postará o přetěžování svalových skupin. Nejhorší je sledovat televizní pořad či si číst knížku vleže, kdy nejvíc trpí krční páteř. Proto je nutné pamatovat na pravidla zdravého sezení, která spočívají ve vzpřímené poloze zad, vhodné výšce sedačky, v pevné opoře pro záda. I při sledování zajímavého televizního programu, u počítače je dobré se občas protáhnout, udělat několik jednoduchých cviků.

Na čem spíte? Správné lůžko ovlivní nejen kvalitu spánku, ale také zdraví zad. Aby se páteř při spaní cítila komfortně, musí matrace poskytnout tělu dostatečnou podporu. S výběrem ideální matrace ale souvisí i výběr vhodného podkladu, tedy roštu a také polštář. Ten by měl kopírovat křivku krční páteře. Nižší nebo vyšší nelze doporučit, je to individuální věc, každému bude vyhovovat něco jiného.

Špatné prádlo. Týká se to samozřejmě žen, které volí nesprávnou velikost podprsenky. Zejména dámy s větším poprsím se bolestem zad mohou vyhnout, pokud se postarají o správný střih a tvar spodního prádla. Při jeho výběru se vyplatí vsadit na radu odborníka. Větší prsa potřebují dostatečnou oporu, důležitá je šíře ramínek, která částečně rozloží tlak na ramena.

Jak nosíte kabelku? Pokud má vaše objemná taška, v níž nosíte i nákupy, trvalé místo při nošení na jednom rameni, pak se nemůžete divit, že vás bolí záda. Jednostranná zátěž jim nedělá dobře, a proto bude mnohem lepší volbou pořízení módního batůžku, nebo alespoň nošení kabelky střídavě na obou ramenou. Jestliže máte těžký nákup, bude rozumnější rozložit ho do dvou tašek a vzít do každé ruky jednu.

První pomoc. Při akutní bolesti zad, především ve spodní části, můžete vyzkoušet jednu pozici z jógy. Posaďte se na paty, hlavu si položte před sebe na zem, ruce spočívají podél těla. V této „pozici dítěte“ se zaměřte na svůj dech, snažte se dýchat do břicha a do dolní části zad.

(se)

DODATEK

Možná tomu nebudete věřit, ale u úzkostlivých, senzitivních, pesimistických lidí se bolesti zad objevují mnohonásobně častěji, než je běžný průměr. Stres totiž vyvolává v oblasti zad velké svalové napětí.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2147017
DnesDnes572
VčeraVčera713
Tento týdenTento týden1285
Tento měsícTento měsíc14832

Partnerské weby