Mít kyprou postavu se někomu líbí, jiný se usilovně snaží nevzhledných špeků v pase a na břiše zbavit všemožným způsobem, protože chce skvěle vypadat a lépe se cítit. Obezita je v dnešní době velkým strašákem a Světová zdravotnická organizace ji dokonce

zařadila na seznam civilizačních onemocnění a označila za epidemii 21. století. Přibývá stále více lidí, kteří obvod svého pasu a boků, bohužel, příliš neřeší. Ovšem čím větší nadváha, tím větší riziko zdravotních problémů a pozdějších komplikací. Nejznámější metodou měření tloušťky je „body mass index“ neboli BMI. Jednoduchým výpočtem si každý může zjistit, jak na tom je. Vzorec: BMI = tělesná váha v kg/výška v metrech na druhou. Pokud někdo váží 100 kilogramů a měří 170 centimetrů, výpočet provede takto - nejprve vynásobí 1,7 krát 1,7 a vyjde mu 2,89. Získaným číslem pak vydělí svou váhu, tedy 100 : 2,89, tak dostane svůj BMI index, což je v tomto případě 34,60. Jestliže je BMI nižší než dvacet, znamená to podváhu a ze zdravotního hlediska podvýživu. Hodnoty mezi 20 až 25 jsou ideální. Za lehce zvýšenou hmotnost se považují hodnoty mezi 25 - 30, obezitou jsou označována čísla 30 - 40. BMI však není jediným ukazatelem optimální váhy. Odborníci doporučují změřit si obvod pasu. Když má žena v pase víc než 80 cm, je zdravotní riziko pramenící z obezity a rozložení tuku vyšší, nad 88 cm je již vysoké. Muže by měl varovat obvod pasu nad hranicí 94 cm.

Zapomeňte na diety

S nadváhou se zvyšuje riziko civilizačních chorob, mezi které patří srdeční onemocnění, diabetes, vysoký krevní tlak, ale také rakovina. Cesta ke štíhlé linii a zdravějšímu způsobu života rozhodně nevede přes rychlá občerstvení, typické a vydatné české pokrmy, kterými jsou svíčková, smažené řízky, knedlo-vepřo-zelo, hranolky a podobně. Ovšem drastické diety ani hladovění nikam nevedou. Jednak se nedají dlouho vydržet a pak z dlouhodobého pohledu nepřinášejí žádný efekt, většinou se kila dříve či později vrátí. Jednou z doporučovaných diet odborníky je stravování podle glykemického indexu, pro který je důležitý výběr potravin. Každá konzumovaná potravina obsahující sacharidy vede ke zvýšení hladiny krevního cukru a k následnému vyplavení inzulinu do krve. Inzulin ovlivní nejen hladinu cukru, ale i hospodaření s tuky. Čím je hodnota glykemického indexu nižší, tím je potravina vhodnější. Jestliže se rozhodnete pro tento způsob hubnutí, měli byste vybírat potraviny s hodnotou glykemického indexu do 35. Hodnoty 35 až 50 patří do prevence nadváhy a vyšší hodnoty jsou rizikové a podílejí se na vzniku tloušťky. Které potraviny mají nízký glykemický index? Jsou to například nízkotučné mléčné výrobky, luštěniny, kořenová zelenina, saláty, houby, rajčata, paprika, brokolice, zelí. Z potravin, které mají hodnotu glykemického indexu do padesáti a mohou sloužit jako prevence obezity, jmenujme třeba fazole, žitný celozrnný chléb, tmavou rýži natural, kiwi, mouku z pohanky.

Změna životního stylu

Na změnu životního stylu není nikdy pozdě. S hubnutím lze začít, ať je vám třicet, čtyřicet nebo šedesát let, vždy stojí za to udělat něco užitečného pro své zdraví. Všechno začíná v hlavě, stačí se jen správně rozhodnout a stanovit si reálný plán. Pamatujte na to, že zdraví začíná na talíři, a tak to chce jíst častěji během dne a dopřávat si malé porce. Snažte se omezit přílohy, vynechte uzeniny, s výjimkou libové šunky, zapomeňte na sladkosti a kalorické mlsání, tvrdý alkohol, pivo. Bez omezení lze v jídelníčku zařazovat zeleninu, z ovoce vybírat raději méně sladké.

(mav)

DODATEK

Konzumace potravin s nízkým glykemickým indexem snižuje riziko kardiovaskulárního onemocnění, infarktu myokardu, nádorových onemocnění nebo obezity.

Osvědčené bylinné a tradiční přírodní prostředky najdete na www.spiritobchod.cz

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2015203
DnesDnes370
VčeraVčera722
Tento týdenTento týden370
Tento měsícTento měsíc11528

Partnerské weby