Pokud spíte ještě dřív, než máte obě nohy na lůžku, obrazně řečeno, máte velké štěstí. To se nedá říct o čtyřech lidech z pěti, kteří si stěžují na problematický spánek a na to, že se budí unavení. Spánek je pro zdraví stejně důležitý jako vyvážená, pestrá

strava nebo pravidelný pohyb. Co dělat, když večer nemůžete zabrat nebo se často v noci probouzíte? Několik osvědčených tipů rozhodně stojí za vyzkoušení.

Světlo v hlavní roli. Víte, že přirozené sluneční světlo či jeho dostatek během dne zvyšuje energii organismu a také ovlivňuje kvalitu a délku nočního spánku? Kdo nešidí procházky na čerstvém vzduchu, dopřává si pobyt v přírodě, má spánek podle dlouholetých vědeckých průzkumů mnohem lepší. Alespoň dvě hodiny před spaním je dobré se podle odborníků vyhýbat televizi, monitoru počítače, telefonům. „Modré světlo“ má zcela opačný efekt než světlo během dne, elektronika zkrátka do ložnice nepatří.

Stop běžným starostem. Pokud jdete spát s hlavou plnou starostí, co vás čeká druhý den, co jste měli zařídit, zabýváte se běžnými problémy, nemůžete se divit, že se v posteli dlouhý čas převalujete a spánek stále nepřichází. Do ložnice se snažte jít uvolnění, tělu a duši byste před tím měli dopřát příjemné chvilky s rodinou, posezení s přáteli, dobré čtení, romantický film, ovšem žádný horor a detektivku. Vyhněte se všem negativním myšlenkám. To můžete podpořit tím, že se plně soustředíte pouze na svůj dech. Jestliže se v noci probudíte a nemůžete znovu zabrat, nesledujte ciferník budíku, nebuďte naštvaní, že ráno nebudete stát za nic. Raději se zkuste radovat z toho, že se můžete zachumlat do teplé přikrývky, že ještě nemusíte vstávat.

Sport ano, ale… Na kvalitu spánku má nepochybně pozitivní vliv cvičení, rekreační sport. Musí se však správně načasovat. Návštěvu posilovny, plavecké haly si naplánujte spíš na odpolední než na večerní hodiny. Tělesná aktivita těsně před spaním by vás o klidný spánek spíš připravila, než by vám ho usnadnila. Tělo byste rozpumpovali na plné obrátky, a to by mohlo přinést velké problémy s usínáním.

Jídlo před spaním? Uléhat s plným žaludkem není správnou volbou, i v tomto případě platí zlatá střední cesta. Těžká jídla a neúměrné porce pokrmů jsou velkou zátěží pro trávicí systém. Vhodnější je lehká večeře, rychle stravitelné jídlo. Silná káva, čaj nebo alkohol spánek rozhodně nezlepšují.

Není nad pravidelný režim. Ideální je podle odborníků chodit spát pokud možno vždy ve stejnou dobu, a to i o víkendu nebo při změně místa, například o dovolené a podobně. Mozek i tělo se tak nastaví na pravidelný spánkový rytmus, naladí se na vnitřní biologické hodiny a za nějaký čas bude po problémech s usínáním.

Pohodlné lůžko. Kvalitní matrace je nejspolehlivější cestou ke zdravému spánku. Měla by tělu přinášet dostatečnou podporu a komfort, vyhovovat individuálním spánkovým potřebám.

(se)

DODATEK

Nedostatek kvalitního spánku může vést k přibírání na váze, také zvyšuje riziko vzniku nejrůznějších onemocnění.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2169389
DnesDnes639
VčeraVčera569
Tento týdenTento týden639
Tento měsícTento měsíc15565

Partnerské weby