- dokončení z minulého čísla -

Umění žít v přítomném okamžiku je úžasný regulátor emocí, efektivní pomocník při snižování stresu a dokonce vede i k posílení imunity. Techniky, které dnes moderně nazýváme mindfulness, mají svůj původ již v buddhismu. Jedním z novodobých

průkopníků byl Jon Kabat-Zinn, americký profesor medicíny. Pomocí meditací se snažil ulevit pacientům trpícím chronickými bolestmi. Jak na to? Možností je mnoho. Podíváme se na jednu z nich, kterou osobně hodnotím jak výbornou pro začínající, analýzou přirozeného dechu. Zavřete oči, pohodlně ale rovně se posaďte, nekřižte nohy. Soustřeďte se naprosto přesně na to, kudy váš dech prochází tělem. Jak vstupuje do nosních dírek, kam a v jaké intenzitě pokračuje dále. Vnímejte, zda přirozeně dýcháte do hrudníku. Zvedá se? Rozšiřuje se do stran? Nebo dýcháte do břicha? Do které části? Kam až do břicha dýcháte? Je váš dech hluboký, pomalý, klidný nebo naopak povrchnější? Probíhá v rychlejším tempu a vede pouze do horní části hrudníku?

Obdobně tomu bude při výdechu. Naprosto detailně vnímejte, kudy v těle prochází výdech. Pokud by vás nudilo obyčejné dýchání a začaly vám utíkat myšlenky jinam, soustřeďte se dále na teplotu nadechovaného a vydechovaného vzduchu. Případné dýchání můžete spojit s vizualizací – například vdechovanému vzduchu můžete přiřadit barvu a představovat si, že s každým nádechem do vás proudí příjemná energie a s výdechem o jiné barvě z těla odchází to špatné. Na cvičení vám postačí 3 – 5 minut a můžete ho dělat kdekoliv.

Irena Houdková

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2045404
DnesDnes39
VčeraVčera993
Tento týdenTento týden2936
Tento měsícTento měsíc19757

Partnerské weby